• Original research article
  • December 9, 2024
  • Open access

Image-concept “Novelty” in the tourism advertising narrative

Abstract

The research aims to determine the characteristics of the representation of the image-concept “Novelty” in the tourism advertising narrative. The examination of the image-concept “Novelty” in the tourism advertising narrative has not been previously undertaken, which constitutes the scientific originality of this work. In addition, the research is also original in that it is the first one to propose such cognitive-motivational variables for modeling the potential behavior of a tourism service consumer as “behavioral potential”, “novelty expectation”, “novelty reinforcement value”, and “novelty situation” applicable to the tourism advertising narrative. The article examines various scholarly interpretations of the terms “New” and “Novelty” (including conceptual content and semantic scope according to etymological and explanatory dictionaries), as well as the notions “concept” and “image”, providing the author’s understanding of these terms. As a result of the research, the following motives for “Novelty” in the tourism advertising narrative have been identified: natural (organic, determined by human biological nature), individual (differences in the pursuit of novelty and the acquisition of new experience), and symbolic (terminal and instrumental values). The linguistic component of the image-concept “Novelty” is represented by stylistically marked and stylistically unmarked lexico-syntactic means.

References

  1. Бондаревский А. С. Определение понятия «новизна». Формализованный подход // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2012. № 1.
  2. Виноградова С. Г., Гочева И. В. Мотив как вектор интерпретации побуждения в языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 4.
  3. Иванова А. Н. HOMO Vians. Путешествия как потребность в самотрансценденции: автореф. дисс. … к. филос. н. Томск, 2018.
  4. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  5. Киреева И. В. Лексико-семантические и лингвокультурные особенности русской кухонно-бытовой лексики: автореф. дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2005.
  6. Кубрякова Е. С. О понятиях дискурса и дискурсивного анализа в современной лингвистике // Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональные и структурные аспекты: сборник обзоров. М.: Институт научной информации по общественным наукам Российской академии наук, 2000.
  7. Макклелланд Д. Мотивация человека. СПб.: Питер, 2007.
  8. Силантьев И. В. Семантическая трактовка мотива в трудах А. Н. Веселовского и О. М. Фрейденберг // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2017. № 4 (25).
  9. Стернин И. А., Розенфельд М. Я. Слово и образ. Монография / под ред. И. А. Стернина. Воронеж: Истоки, 2008.
  10. Суворов Н. Н. Новизна в спектре культурных изменений ХХ-ХХ1 веков: модерн, постмодерн, метамодерн // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2020. № 1 (42).
  11. Суворов Н. Н., Леонов И. В., Прокуденкова О. В. Новизна культуры: монография. СПб.: Санкт-Петербургский государственный институт культуры, 2021.
  12. Топоров В. Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: исследования в области мифопоэтического: избранное. М.: Прогресс; Культура, 1995.
  13. Учайкина Е. В. Лексико-фразеологическая репрезентация концепта Университет в текстах воспоминаний: дисс. … к. филол. н. Мытищи, 2023.
  14. Чебышев Ф. А. Семантика ожидания и средства ее выражения в русском языке: дисс. … к. филол. н. Киров, 2017.
  15. Rotter J. B. The Development and Applications of Social Learning Theory: Selected Papers. N. Y.: Praeger, ABC-CLIO, LLC, 1982.

Author information

Ekaterina Evgen’evna Men’shikova

PhD

Irkutsk Baikal State University

About this article

Publication history

  • Received: November 4, 2024.
  • Published: December 9, 2024.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • образ-концепт «Новизна»
  • новый/новизна
  • естественные, индивидуальные, символические мотивы новизны
  • языковая экспликация образа-концепта «Новизна»
  • tourism advertising narrative
  • image-concept “Novelty”
  • new/novelty
  • natural, individual, symbolic motives of novelty
  • linguistic explication of the image-concept “Novelty”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)