• Original research article
  • December 9, 2024
  • Open access

The linguistic nature of advertising texts and Internet memes

Abstract

The purpose of the study is to identify linguistic features, communicative functions and mechanisms of influence on the audience of Internet meme and advertising texts based on a comparative analysis of the phenomena under consideration. The article considers the Internet meme and advertising as objects of mass information and communication space. The paper also examines advertising texts and Internet memes as various forms of media texts with a hybrid nature. The analysis of the intertextual connections of the studied phenomena was carried out, which made it possible to identify their structural and substantive features. Special attention is paid to the communicative function of these texts, their ability to influence the recipient and perform the role of mass communication media. The scientific novelty of the research lies in the systematic comparison of the texts of the Internet meme and advertising as various forms of media content to identify common and distinctive features of the phenomena under review. As a result of the study, similar forms and common functions were identified. It has been established that both phenomena differ significantly in goals and areas of application, which is valuable for further research in the field of media linguistics and digital communication.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учебное пособие. М.: Academia, 2003.
  2. Большиянова Л. М. Вербальное сопровождение фотоизображения в современной британской прессе: содержание и структура: автореф. дисс. … к. филол. н. Л., 1986.
  3. Гуторенко Л. С. Комические креолизованные интернет-мемы в русско-, испано- и англоязычной виртуальной коммуникации: лингвистический аспект и социокультурные особенности: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2019.
  4. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ (современная английская медиаречь): учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2008.
  5. Засурский Я. Н. Колонка редактора: медиатекст в контексте конвергенции // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2005. № 2.
  6. Канашина С. В. Интернет-мем как поликодовый текст // Языковое бытие человека и этноса. 2017. № 19.
  7. Карташова Е. П., Ахмедзянова А. Р. Интернет-мем как основной вид креолизованного текста в самопрезентации «Человека творящего» // Вестник Марийского государственного университета. 2019. Т. 13. № 3.
  8. Молчанова Г. Г. Интертекстуальность и мифотехнологии в постмодернистском тексте // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2021. № 1.
  9. Некрасова Е. Д. К вопросу о восприятии полимодальных текстов // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 378.
  10. Никитина О. А., Гудкова О. А., Зандер Ф. Интернет-мем как мультимодальный феномен немецкоязычного интернет-дискурса // Язык и культура. 2018. № 43.
  11. Пикулева Ю. Б. Прецедентный культурный знак в современной телевизионной рекламе: лингвокультурологический анализ: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2003.
  12. Пядышева Т. Г. Рекламная коммуникация как мультипликация ценностей современного общества // Социально-экономические явления и процессы. 2012. № 3.
  13. Сабадин С. Т. М. Ж. П. Смешанные тексты: креолизованный vs поликодовый vs мультимодальный // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 6.
  14. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия / отв. ред. Р. Г. Котов. М.: Наука, 1990.
  15. Терских М. В. Реклама как интертекстуальный феномен: автореф. дисс. … к. филол. н. Омск, 2003.
  16. Фомин А. Г., Габитов Ш. Р. Мем как вирус интернет-коммуникации // Язык и культура. 2023. № 61.
  17. Чистова С. С. Сопоставительное исследование прецедентных феноменов в российской и американской рекламе бытовой техники и транспортных средств: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2009.
  18. Ягодкина М. В. Мемы в интернет-коммуникации // Art Logos (Искусство слова). 2019. № 2 (7).

Author information

Ella Ibragimovna Evtykh

Kuban State University, Krasnodar

Alevtina Gennadievna Ryabinina

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: October 15, 2024.
  • Published: December 9, 2024.

Keywords

  • медиатекст
  • рекламный текст
  • интернет-мем
  • гибридный текст
  • креолизованный текст
  • media text
  • advertising text
  • Internet meme
  • hybrid text
  • creolized text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)