• Original research article
  • December 10, 2024
  • Open access

Formation of phonetic skills in the process of learning to read: The development of a workbook on Russian as a foreign language for Arabic-speaking students

Abstract

The purpose of the study is to identify the relationship between the effectiveness of the formation of sound-speaking skills in the process of learning to read in Russian and the use of educational materials prepared taking into account the peculiarities of phonetic interference among students who speak different dialects of the Arabic language. The article analyzes the teaching methodology implemented as part of a pedagogical experiment, which is aimed at developing the phonemic hearing of students during their mastering of reading techniques at the initial stage of learning the Russian language (level A1), when sound-speaking skills are formed and automated. It actively contributes to the successful transition to correct, fluent and conscious reading aloud in the future (level A2). Thus, the authors studied Russian vocalism in the speech of Arabic-speaking students, revealed the connection between errors of sound pronunciation and the features of Arabic vocalism (taking into account dialect features), phonotactics, structural features of the Arabic syllable; prepared, tested and supplemented training materials with tasks to correct identified errors and methodological guidelines for teachers. The use of the publication of these materials and its results was analyzed. The scientific novelty of the research lies in the development and substantiation of the effectiveness of the technology for the formation of phonetic skills in the process of learning to read: firstly, the use of some traditional speech therapy techniques during the experiment; secondly, the presentation of specially prepared comparative explanations to students in an accessible form and the teaching of elements of linguistic analysis which, as established by the authors, contributes to the removal of many pronunciation difficulties in learning to read and increases its effectiveness. The result of the study: the development and use of educational materials prepared taking into account the peculiarities of phonetic interference, make it possible to predict possible pronunciation difficulties and modify the learning process of Arabic-speaking students, improve the methodology of using teaching techniques that effectively form reading techniques, prepare a workbook for publishing, including tasks for correcting errors in the reproduction of vowel sounds of the Russian language specified by the peculiarities of Arabic vocalism, phonotactics, as well as the specifics of the structure of the Arabic syllable. The described experiment demonstrates the learning outcomes corresponding to the planned ones and shows the expected dynamics of the development of reading skills.

References

  1. Александрова А. Ю. Принципы создания постановочно-корректировочного курса русской фонетики для арабов: дисс. … к. филол. н. М., 2009.
  2. Анохина Э. Н. Фонетическая разминка в свете национально ориентированного обучения на занятиях РКИ на довузовском этапе // Русский язык в полиэтническом образовательном пространстве военного вуза: материалы IV межвуз. научно-методической конф. СПб., 2023.
  3. Ахвандерова А. Д., Юркина Т. Н. Обучение нормам ударения русского языка // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2022. № 4 (117).
  4. Бондарева В. В. К вопросу о языковых контактах: фонетическая интерференция и акцент // Довузовский этап обучения в России и мире: язык, адаптация, социум, специальность: сборник стаей I междунар. конгресса препод. и руковод. подготов. ф-тов: в 2 ч. М.: РУДН, 2017. Ч. 1.
  5. Брейгина М. Е., Щепилова А. В. Техника чтения // Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность: коллективная монография. Обнинск: Титул, 2010.
  6. Василина В. Н. Преодоление фонетической интерференции на уровне фразовой просодии // Теория и практика профессионально ориентированного обучения иностранным языкам: материалы IX междунар. научно-практической конф. Мн.: МИТСО, 2016.
  7. Гусева Е. Л. Обучение чтению на русском языке как неродном // Тенденции развития науки и образования. 2022. № 92-1.
  8. Дзюба Е. В., Еремина А. Э. Урок чтения на русском языке в иностранной аудитории: методический и методологический аспекты // Филологический класс. 2018. № 2 (52).
  9. Науменко Ю. М. Ритмо-вокалическая структура русского и арабского слова в лингводидактическом аспекте: дисс. … к. филол. н. М., 2003.
  10. Новиков А. М. Общие эмпирические методы исследования // Эксперимент и инновации в школе. 2010. № 1.
  11. Петренко Е. Е., Мельник Ю. А. Влияние межъязыковой интерференции на усвоение иностранцами фонетической системы русского языка // Русский язык в военном вузе. 2021. № 4.
  12. Романов Ю. А., Соловьева Л. В. Этнометодика в преподавании РКИ арабским студентам // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2015. № 4.
  13. Рыбкина О. А. Особенности чтения как вида речевой деятельности при обучении РКИ // Актуальные проблемы русского языка и методики его преподавания в иностранной аудитории: материалы V междунар. научно-практической конф. Орёл, 2023.
  14. Сабитова Р. Р., Гатауллина Л. К. Русский вокализм в речи носителей вьетнамского языка: к проблеме формирования звукопроизносительных навыков // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2020. № 21 (107).
  15. Санникова А. В. Арабско-русская интерференция на различных уровнях языковой деятельности РКИ // Технологии обучения РКИ (языкам) и диагностика речевого развития: материалы XVII междунар. научно-практической конф. Мн.: БГЭУ, 2011.
  16. Сапунова Е. М. Лингвистические особенности неподготовленного чтения как вида речевой деятельности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9. 2009. Вып. 1-2.
  17. Сорокина Е. В. Развитие речевого слуха студентов-иностранцев при обучении их русскому языку // Вестник Российского университета дружбы народов. Вопросы образования: языки и специальность. 2005. № 1.
  18. Тунгусова Г. И. Психологические и лингводидактические принципы функционирования модели коррекции слухопроизносительных навыков: дисс. … д. пед. н. М., 2000.
  19. Чжан Вэй, Веснина Л. Е. Организация занятий по чтению для иностранных студентов в условиях дистанционного обучения // Филологический класс. 2020. Т. 25. № 2.

Author information

Regina Rifkatovna Aganina

PhD

Kazan National Research Technological University

Polina Leonidovna Gabdrakhmanova

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: November 1, 2024.
  • Published: December 10, 2024.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • формирование звукопроизносительных навыков
  • обучение неродному языку
  • обучение чтению
  • фонетическая интерференция
  • Russian as a foreign language
  • formation of sound-speaking skills
  • teaching a non-native language
  • learning to read
  • phonetic interference

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)