Linguo-stylistic and meta-semantic representation of the Holocaust in the poetry of Paul Celan and Rose Ausländer
Abstract
The research compares the textual-linguistic and meta-semantic components (themes, motifs, ideas) in the poetry of Paul Celan and Rose Ausländer used to represent genocide. The analysis focuses on Celan’s “Death Fugue” and the following poems by Ausländer: “So That No Light Would Be There to Love Us”, “Beyond the Bug”, and several untitled poems from the collection “I Am Still Playing”. The article conducts an analysis of, firstly, extralinguistic data and, secondly, linguistic material at the linguo-stylistic and meta-semantic levels. The research novelty lies in identifying the similarities and differences in the ideo-aesthetic means of representing genocide in the aforementioned works, as well as the factors determining their artistic originality. The study revealed that, conveying the image of the Holocaust as a consequence of Nazi crimes against humanity, both poets combine the uncombinable: art and barbarity (Ausländer identifies death with a director, while Celan – with a conductor). Textual-linguistic analysis revealed different poem structures (free verse used by Ausländer and a fugue imitation in works by Celan), as well as their dense metaphoric nature. Meta-semantic analysis showed that both poets use similar imagery to represent genocide: the centuries-long submissiveness of the Jewish people and their sacrificial role. The specific representation of the Holocaust in the analyzed works evokes a strong emotional response in the reader.
References
- Алиева Г. Н., Курбанова О. В. Лингвостилистический анализ поэтического текста в практике вузовского преподавания // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2023. Т. 17. № 1.
- Баскакова Т. А. Несколько мыслей о стихах Пауля Целана // Новое литературное обозрение. 2020. № 5.
- Васильева Э. Традиция и литература о Холокосте. Klaipeda: Klaipeda University Press, 2014.
- Воротникова А. Э. Образ Холокоста в стихотворениях «Фуга смерти» П. Целана и «Леди Лазарь» С. Плат // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Филология. Журналистика». 2017. № 3.
- Гаспаров М. Л. Художественный мир писателя: тезаурус формальный и тезаурус функциональный // Проблемы структурной лингвистики / отв. ред. д-р филол. наук В. П. Григорьев. М.: Наука, 1988.
- Гаспаров М. Л., Скулачева Т. В. Статьи о лингвистике стиха. М.: Языки славянской культуры, 2005.
- Глазова А. С. Пауль Целан: существо // Новое литературное обозрение. 2003. № 3.
- Иванова А. И. Проблема передачи идиостиля и идиолекта в художественном переводе // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2010. № 3.
- Куликов Ю. Никого-Роза и Никогда Сердца. Переводчики – о Пауле Целане и его поэзии. 2020. https://gorky.media/context/nikogo-roza-i-nikogda-serdtsa/?ysclid=lzyykgmcrm652262630
- Левандовская Н. Н. Воспоминания об одном городе. 2012. https://membook.ru/pdf/auslender_3-30.pdf
- Лотман Ю. М. О поэтах и поэзии: анализ поэтического текста / вступ. ст. М. Л. Гаспарова. СПб.: Искусство-СПб, 1996.
- Лотман Ю. М. Структура художественного текста. Анализ поэтического текста. СПб.: Азбука, 2016.
- Мукаржовский Я. О поэтическом языке // Мукаржовский Я. Структуральная поэтика. М.: Школа «Языки рус. культуры»; Кошелев, 1996.
- Синило Г. В. Топосы розы и сада в лирике Розы Ауслендер (к проблеме жизни слова и образа в тексте и контексте культуры) // Романо-германская филология в контексте науки и культуры: международный сборник научных статей. Новополоцк: Полоцкий государственный ун-т, 2013.
- Шуаипова А. А. Особенности поэтического языка современной немецкоязычной женской поэзии второй половины XX – начала XXI в. (на материале поэтических текстов Ингеборг Бахман, Маши Калеко, Эвы Штриттматтер) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021а. Т. 14. Вып. 10.
- Шуаипова А. А. Эстетический потенциал слова и его реализация в поэтическом тексте (на материале немецкоязычной женской поэзии второй половины XX – начала XXI века): дисс. … к. филол. н. М., 2021b.
- Helfrich C. Es ist ein Aschensommer in der Welt: Rose Ausländer: Biographie. Weinheim: Quadriga, 1995.
- Johnson M. Wounded language: Paul Celan and German poetry after the Holocaust // Columbia Journal of Literary Criticism. 2013. Vol. 11.
- Schnell R. Geschichte der deutschsprachigen Literatur seit 1945. Stuttgart: Metzler, 1993.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 30, 2024.
- Published: December 18, 2024.
Keywords
- языковая и идейно-эстетическая репрезентация геноцида
- немецкая поэзия середины XX века
- поэтические произведения о Холокосте Пауля Целана и Розы Ауслендер
- послевоенная поэзия Германии
- linguistic and ideo-aesthetic representation of genocide
- mid-20th-century German poetry
- Holocaust poetry of Paul Celan and Rose Ausländer
- post-war German poetry
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC