• Original research article
  • December 25, 2024
  • Open access

Linguistic features of Spanish telemarketing advertising

Abstract

The aim of the study is to determine the linguistic means that contribute to the creation of argumentative speech in Spanish advertising of a telemarketing shop; to identify the linguistic features of this type of advertising, paying attention to the structure of the sentence, the use of grammatical constructions, highlighting the key elements of the message. The article analyses the components peculiar to argumentative texts: the presence of a thesis and arguments, direct explicit argumentation and the use of discursive markers of assertion construction. The authors consider the linguistic means of influencing the audience to realize the main goal – to sell advertised goods and services. The object of the study is Spanish-language advertisements of ‘shop on the couch’. The subject of the study – linguistic and stylistic features of these texts. The scientific novelty of the study lies in the comprehensive study of both lexical, grammatical, and stylistic characteristics of the advertising message of a telemarketing shop, because this particular type of advertising, in our opinion, is insufficiently studied from a scientific point of view. The results showed that the texts of telemarketing advertisements are argumentative in their structure and have a wide range of influencing means to achieve a perlocutionary effect.

References

  1. Жукова А. Г. Стратегия создания ажиотажа в дискурсе телепродаж // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 1.
  2. Колесова Д. В. Аргументативный текст: особенности композиции в современном дискурсе // Филологический класс. 2014. № 4 (38).
  3. Олянич А. В. Рекламный дискурс и его конститутивные признаки // Рекламный дискурс и рекламный текст: коллективная монография / науч. ред. Т. Н. Колокольцева. Волгоград: Перемена, 2010.
  4. Пирогова Ю. К. Имплицитная информация как средство коммуникативного воздействия и манипулирования // Проблемы прикладной лингвистики: сб. материалов. М.: Азбуковник, 2002.
  5. Смеюха В. В. Основы интегрированных коммуникаций: теория и практика рекламы: учеб. пособие. Ростов н/Д: РГУПС, 2017.
  6. Шентякова Н. А. Использование приемов языковой игры при создании текстов рекламных сообщений // Функционирование лексических единиц и грамматических категорий в русском языке: материалы ежегод. науч. семинара аспирантов / под ред. С. С. Ваулиной. Калининград: Изд-во Калининград. гос. ун-та, 2003.
  7. Шигабетдинова Г. М., Шушарина Д. В. Феномен рекламы телемагазина: психологические аспекты // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2021. № 3 (95).
  8. Ягодкина М. В. Язык рекламы как средство формирования виртуальной реальности: монография. Казань: Бук, 2020.
  9. Fuentes Rodríguez C., Alcaide Lara E. R. Mecanismos lingúísticos de la persuasión. 2 ed. Madrid: Arco Libros, 2020.
  10. Robles Avila S. Realce y apelación en el lenguaje de la publicidad. Madrid: Arco Libros, 2004.

Author information

Anna Aleksandrovna Gorenko

PhD

MGIMO University, Moscow

Fatima Yusufovna Sanginova

PhD

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: April 9, 2024.
  • Published: December 25, 2024.

Keywords

  • рекламный текст
  • испанская реклама телемагазина
  • лингвостилистические особенности
  • аргументативный текст
  • перлокутивный эффект
  • advertising text
  • Spanish telemarketing advertisement
  • linguistic and stylistic features
  • argumentative text
  • perlocutionary effect

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)