• Original research article
  • January 15, 2025
  • Open access

Representation of the RESPONSIBILITY concept in modern economic media discourse (based on the material of the German language)

Abstract

This article is devoted to the study of the notion of responsibility in the German economic media discourse. The purpose of our research is to identify the means of linguistic expression of the RESPONSIBILITY concept in the texts of the chosen genre, allowing us to reveal and describe its conceptual essence, which forms the basis of business ethics. The authors consider the content of this phenomenon within the framework of the linguocognitive paradigm, and characterize its types, which determine the main directions of argumentative strategies in the modern economic world. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time the means of actualizing the RESPONSIBILITY concept in German media texts devoted to economic topics have been analyzed, and a set of conceptual features reflecting its specifics has been identified. As a result, it was found that the most frequent linguistic units representing the described concept in the language of the German-language economic press are compound nouns (composites). It is a complex nomination that makes it possible to significantly increase the semantic capacity of the RESPONSIBILITY concept, contaminating its substantive component with various conceptual features, such as entities engaged in management activities, areas of implementation of economic actions and processes, as well as the assessment of their results and consequences, correlated with current norms and values.

References

  1. Епремян М. Р., Нильсен Е. А. К вопросу о сущностных характеристиках концепта // Система языка и дискурс: международный сборник статей / отв. ред. С. И. Дубинин. Самара: Самарский университет, 2007.
  2. Корабейников И. Н., Учкина В. А. Особенности интерпретации понятия «социальная ответственность бизнеса» // Современные научные исследования и инновации. 2020. № 12.
  3. Мешков О. Д. Проблемы композитной семантики (на материале субстантивного словосложения английского языка): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 1988.
  4. Олейник О. В. Слова-композиты в немецкой прессе // Международный научно-исследовательский журнал. 2020. № 7-3 (97).
  5. Русанова М. А., Зиньковская А. В. Понятие концепта в междисциплинарном аспекте // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2023. Т. 14. № 3.
  6. Степанова М. Д. Словообразование современного немецкого языка. М.: Изд-во лит-ры на иностр. яз., 1953.
  7. Фесенко Т. А. Ментальный лексикон: проблемы структуры и репрезентации // Вопросы когнитивной лингвистики. 2005. № 3 (006).
  8. Хазраткулов А. П. Когнитивно-прагматическая специфика экономического дискурса в коммуникативном пространстве медиа: автореф. дисс. … к. филол. н. Майкоп, 2020.
  9. Шагалова Е. Н. Типы семантических отношений между компонентами в определительных композитах // Доклады международной конференции «Диалог». М.: Наука, 2003.
  10. Яценко А. В. Концепты в русском языке: семантика и синтаксис // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2024. Вып. 7-8 (94).
  11. Donalies E. Wortbildung des Deutschen. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2005.
  12. Fleischer W. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Niemeyer, 1982.
  13. Jacob K. Diskurs um Verantwortung. Ethische Dimensionen wirtschaftlichen Handelns. Eine linguistische Mediendiskursanalyse. Frankfurt am Main – Berlin – Bern – Bruxelles – N. Y. – Oxford – Wien: Peter Lang, 2011.
  14. Lenk H. Von Deutungen zu Wertungen. Eine Einführung in aktuelles Philosophieren. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1994.
  15. Ortner L. Deutsche Wortbildung: typen und tendenzen // Ortner L., Müller E. Bollhagen. Hauptteil 4: Substantivkomposita. Berlin – N. Y.: De Gruyter, 1991.
  16. Pies I., Winning A. Wirtschaftsethik // Hasse R., Schneider H., Weigelt K. Lexikon Soziale Marktwirtschaft von A bis Z. Paderborn, 2005.
  17. Schwarz M. Einführung in die Kognitive Linguistik. Tübingen – Basel: Francke, 1996.
  18. Vogelmann F. Der kleineUnterschied: Zu den Selbstverhältnissen von Verantwortung und Pflicht // Zeitschrift für Praktische Philosophie. 2015. B. 2. H. 2.
  19. Wieland W. Verantwortung – Prinzip der Ethik? Heidelberg: Winter, 1999.
  20. Zhang Y. Bedeutung und Kognition – Eine Einführung in die kognitive Semantik // Chinesisch-Deutsche Kulturbeziehungen / hrsg. von U. Steinmüller, Fu Su. Frankfurt am Main – Berlin – Bern – Bruxelles – N. Y. – Oxford – Wien: Peter Lang, 2013.

Author information

Olga Valeryevna Petryanina

PhD

Samara State Economic University

Yulia Sergeevna Belenkova

Samara State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: December 3, 2024.
  • Published: January 15, 2025.

Keywords

  • концепт ОТВЕТСТВЕННОСТЬ
  • немецкий экономический медийный дискурс
  • средства языкового выражения концепта
  • семантическая емкость концепта
  • RESPONSIBILITY concept
  • German economic media discourse
  • means of linguistic expression of the concept
  • semantic capacity of the concept

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)