• Original research article
  • January 17, 2025
  • Open access

Russian literary classics: The problem of understanding (on the methodology of literary history)

Abstract

The purpose of this research is to identify the problematic field of Russian classical literature understanding. The scientific novelty of the article lies in the formulation of the problem of understanding Russian classics, which is relevant in modern culture, and in the in the search for a methodology for studying the history of Russian classical literature as a scientific and educational discipline. The analysis of the results of teaching the Russian classics at the university (Herzen State Pedagogical University of Russia) and diagnostics made it possible to determine that the underlying reason for the misunderstanding of classical texts was a gap in the cognitive chain “Word – image – understanding”. It was found out that the starting point in this problem is the specific perception of the word in literature, which leads to the blurring of the boundaries between literature and information. It is not about the difficulty of reading or the level of knowledge required to understand a particular text or topic, but rather the epistemological challenge of comprehending Russian classical literature – its unique characteristics and the way it is presented. The article attempts to conceptualize the problem of understanding/misunderstanding of the Russian classics from the point of view of fundamental sciences. A research path has been identified that helps to overcome the revealed gap in the cognitive chain.

References

  1. Анненкова Е. И. От древнерусской культуры к литературе Нового времени: духовные основы и сложности эволюционного пути // Журнал интегративных исследований культуры. 2022. Т. 4. № 2. https://doi.org/10.33910/2687-1262-2022-4-2-96-107
  2. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7 т. М.: Русские словари, 1997. Т. 5.
  3. Бахтин М. М. Рабочие записи 60-х – начала 70-х годов // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7 т. М.: Русские словари, 2002. Т. 6.
  4. Буткевич А. А., Голубинская Ю. А., Евдокимова О. В., Кажукало Е. А., Петрова А. Л., Самойлова Е. П., Сухов Н. Н. Н. С. Лесков в контекстах истории культуры: коллективная монография / науч. ред. и отв. сост.: О. В. Евдокимова. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2021.
  5. Дячук Т. В. Творчество Г. И. Успенского в историко-литературной перспективе: контекст и поэтика. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2023.
  6. Карпенко Г. Ю., Шевченко Е. С. Русская классическая литература и проблемы методологии: границы понимания // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2023. Т. 25. № 93. https://doi.org/10.37313/2413-9645-2023-25-93-104-110
  7. Котельников В. А. Множественность основ русской классической литературы // Исследовательский журнал русского языка и литературы. 2022. Т. 10. № 1 (19).
  8. Лихачев Д. С. Человек в литературе Древней Руси. М.: Наука, 1970.
  9. Маркович В. М. Человек в романах И. С. Тургенева. Л.: Изд-во Ленингр. гос. ун-та, 1975.
  10. Степанов А. Д. Переходная эпоха в литературе и термин реализм (1840-1850-е гг.) // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2022. Т. 19. № 3. https://doi.org/10.21638/spbu09.2022.306
  11. Шайтанов И. О. Замысел и план «Исторической поэтики»: по следам издания Александра Веселовского // Наследие Александра Веселовского в мировом контексте. Исследования и материалы. М.: Центр гуманитарных инициатив, 2016.
  12. Шайтанов И. О. Поэтика мировой литературы как компаративная проблема // Вопросы литературы. 2019. № 6. https://doi.org/10.31425/0042-8795-2019-6-50-73
  13. Якобсон Р. О. Лингвистика и поэтика // Структурализм: «за» и «против»: сб. статей. М.: Прогресс, 1975.

Author information

Iana Ianikovna Dzhamalova

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

Olga Vladimirovna Evdokimova

Dr

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

Elena Pavlovna Samoylova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 25, 2024.
  • Published: January 17, 2025.

Keywords

  • проблема понимания русской классики
  • изучение истории русской классической литературы
  • познавательная цепь «Слово – образ – понимание»
  • гносеологическая проблема понимания
  • Russian classics understanding problem
  • study of the history of Russian classical literature
  • cognitive chain “Word – image – understanding”
  • epistemological problem of understanding

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)