Online reviews: Language tools and audience engagement techniques (based on Italian-language websites)
Abstract
The purpose of the study is to identify language tools and techniques in online reviews to attract new audiences to concerts and theatrical performances at different language levels. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time it describes linguistic methods of influencing at different language levels, encouraging viewers to purchase a ticket, in reviews in Italian (which had not previously been actually encountered as research material). As a result, linguistic tools and techniques were identified at the lexical, grammatical and syntactic levels. At the lexical level, various thematic groups of vocabulary, borrowings (mainly from English), and musical terms are used to influence the reader; to a lesser extent, there are stable phraseological turns, book vocabulary is present. At the grammatical level, there is a predominance of nouns and adjectives over verbs, and the use of different tenses for certain purposes. For logical allocation, infinitive turns, excretory turns, and absolute participial turns are used. Named sentences and inversion add expressiveness to the text. At the stylistic level, there is a large number of different means of expression: metaphor, epithet, periphrasis, personification, hyperbole, metonymy, comparison.
References
- Галиуллина О. Р. Англоязычная сетевая кинорецензия как личностно-ориентированный тип дискурса // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2022. № 1.
- Галиуллина О. Р. Характеристики виртуальной языковой личности автора англоязычной сетевой кинорецензии // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2024. Т. 43. № 1.
- Даниловцева А. А. Речевой жанр литературной рецензии как медиатекст (на материале Интернет-портала «Горький») // Медийные процессы в современном гуманитарном пространстве: подходы к изучению, эволюция, перспективы: материалы VIII научно-практической конференции (г. Москва, 21 мая 2022 года) / под общ. ред. Я. В. Солдаткиной. М.: Московский педагогический государственный университет, 2023.
- Зинова Е. А. Тенденции к модификации и существующие разновидности жанра рецензии на литературное произведение // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2011. № 9.
- Ковальчук И. Ю., Шульга С. Е. Основные тенденции развития музыкальной рецензии в отечественных интернет-СМИ // Эпоха науки. 2023. № 34.
- Корнилов Е. А. Становление публицистической критики и структурное формирование жанра рецензии // Филологические этюды. Серия «Журналистика». Ростов: Изд-во Ростовского ун-та, 1971. Вып. 1.
- Остович Е. Н. Языковая организация текста газетной рецензии: текстообразующая функция оценки: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 1989.
- Прибыткова С. А. Семантико-прагматические особенности электронной рецензии как вторичного текста: на материале английского языка: автореф. дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2004.
- Синдеева Т. И. Речевой жанр «газетная рецензия» и его лингвотекстовые характеристики (на материале английского языка): дисс. … к. филол. н. М., 1984.
- Тертычный А. А. Аналитическая журналистика. М.: Аспект Пресс, 2010.
- Якимова С. И., Суровцева У. С. Жанр литературной рецензии в условиях цифровизации (на примере газеты «Коммерсантъ») // Ученые заметки ТОГУ. 2024. Т. 15. № 2.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 9, 2024.
- Published: January 23, 2025.
Keywords
- музыкальные интернет-рецензии
- театральные интернет-рецензии
- языковые приемы воздействия
- лексический уровень воздействия на читателя
- грамматический уровень воздействия на читателя
- стилистический уровень воздействия на читателя
- online music reviews
- online theater reviews
- linguistic methods of influence
- lexical level of influence on the reader
- grammatical level of influence on the reader
- stylistic level of influence on the reader
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC