• Original research article
  • January 23, 2025
  • Open access

Aesthetics of Taoism in the works of K. D. Balmont

Abstract

The purpose of the study is to identify the artistic means by which the aesthetic postulates of Taoism are manifested in the poetic works of K. D. Balmont. The article examines images and symbols borrowed from the philosophy of Taoism in the context of Russian poetry of the early 20th century. Special attention is paid to the analysis of such elements as nature, harmony, the flow of time and human interaction with the outside world, which are central to Taoism and are reflected in the poet’s work. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time (based on the poetry collections “Burning Buildings”, “Let Us Be like the Sun”, “Only Love” and Balmont’s articles), the problem of the artistic realization of Taoist ideas in Balmont’s work is brought to the fore. As a result of the research, it was found that Taoism and the philosophy of Lao Tzu significantly influenced Balmont’s worldview and artistic work: philosophical categories such as “Tao”, “wu-wei”, “yin and yang” were reflected in the poet’s works. In addition, the poet often touches on the Taoist theme “life is like a dream” and expresses his willingness to “live in the moment”, which resonates with the aesthetic attitudes of Chinese Taoist thinkers.

References

  1. Аничков Е. В. Константин Дмитриевич Бальмонт // Русская литература ХХ века: 1890-1910 гг. / под ред. проф. С. А. Венгерова. М.: Республика, 2004.
  2. Бамбуковые страницы. Антология древнекитайской литературы / пер. с древнекит.; сост. И. С. Лисевич. М.: Издат. фирма «Восточная литература» РАН, 1994.
  3. Бурдин В. В. Мифологическое начало в поэзии К. Д. Бальмонта 1890-1900-х годов: дисс. … к. филол. н. Иваново, 1998.
  4. Васильев Л. С. Культы, религии, традиции в Китае. М.: Наука, 1970.
  5. Малявин В. В. Антология даосской философии. М.: Товарищество «Клышников – Комаров и К», 1994.
  6. Малявин В. В. Китайская эстетическая мысль // Духовная культура Китая: Энциклопедия: в 5 т. М.: Восточная литература, 2006. Т. 1. Философия.
  7. Малявин В. В. Чжуан-Цзы. М.: Наука; Главная редакция восточной литературы, 1985.
  8. Ню Янь. Полигенетическая природа поэтики К. Д. Бальмонта и культурные традиции древнего Китая // Соловьевские исследования. 2024. № 1 (81).
  9. Пороль П. В. Рецептивная эстетика образа Китая в поэзии К. Бальмонта // Вестник Российского университета дружбы народов. 2019. Т. 24. № 1.
  10. Цыкунова Г. В. Религиозные и философские идеи, мотивы, образы в художественном мире К. Д. Бальмонта: дисс. … к. филол. н. М., 2005.
  11. Шашнева Е. Н., Валькевич С. И., Маслов В. Г., Михайлов А. А., Ершова Л. В., Астахов О. Ю., Романова К. Е., Океанская Ж. Л. Восточные мотивы и образы в творчестве К. Д. Бальмонта: культурологический аспект // Человек и культура. 2023. № 6.
  12. 陈鼓应. 老子今注今译. 北京: 中华书局, 2020 (Чэнь Гуин. Современные аннотации и перевод Лао-цзы. Пекин: Книжная компания Чжунхуа, 2020).
  13. 陈鼓应. 老子注译及评介. 北京: 中华书局, 2022 (Чэнь Гуин. Аннотации и комментарии к Лао-цзы. Пекин: Книжная компания Чжунхуа, 2022).
  14. 陈鼓应. 庄子今注今译. 北京: 中华书局, 2007 (Чэнь Гуин. Современные аннотации и перевод Чжуан-цзы. Пекин: Книжная компания Чжунхуа, 2007).
  15. 冯友兰, 赵复三. 中国哲学简史. 北京: 外语教学与研究出版社, 2013 (Фэн Юлань, Чжао Фусан. Краткая история китайской философии. Пекин: Издательство по преподаванию и исследованию иностранных языков, 2013).
  16. 葛兆光. 道教与唐代诗歌语言 // 清华大学学报 (哲学社会科学版). 1995 (04) (Гэ Чжаогуан. Даосизм и поэтический язык династии Тан // Журнал Университета Цинхуа (издание по философии и общественным наукам). 1995. № 04).
  17. 黄海德. 道家、道教与道学. 宗教学研究. 2004 (04) (Хуан Хайде. Даосизм, даосизм и даосизм // Религиоведение. 2004. № 04).

Funding

The reported study was funded by the China Scholarship Council as a part of programme “Scholarship of the Government of People’s Republic of China and the Russian Federation”, No. 202107157010.

Author information

Yang Bai

Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: December 13, 2024.
  • Published: January 23, 2025.

Keywords

  • художественная рецепция даосизма
  • китайская философия
  • поэзия К. Д. Бальмонта
  • диалектическое мышление
  • поэты Серебряного века
  • artistic reception of Taoism
  • Chinese philosophy
  • poetry of K. D. Balmont
  • dialectical thinking
  • poets of the Silver Age

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)