• Original research article
  • January 27, 2025
  • Open access

Refraction of the tradition of Bildungsroman in V. Pelevin’s novel “Generation P”

Abstract

The article is devoted to the analysis of the novel by V. Pelevin “Generation P” in the context of the tradition of Bildungsroman. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time the writer’s novel “Generation P” is considered in the genre aspect. The aim of the work is to reveal the specificity of refraction of the tradition of Bildungsroman in “Generation P”. As a result of the study it is established, firstly, that, despite the priority of the study of Bildungsroman by Western researchers, the most important role in the study of its genre specifics, structural features, constitutive genre features, and the image of the protagonist belongs to M. M. Bakhtin. Secondly, V. Pelevin’s postmodern novel “Generation P”, combining elements of social fiction, satire, and philosophical novel, is created on the genre model of Bildungsroman, including all its main elements: the biographical principle of construction; the stage path of development of the protagonist seeking to find himself and his place in the world; the presence of “teachers” who guide the hero in his journey and supposedly help him find himself. At the same time, the writer modifies the tradition somewhat: his hero in the process of realizing true freedom, climbing the career ladder, realizes that he squanders his best qualities; playing with pre-texts and synthesis with Bildungsroman of inserted genres allows the writer to comprehend significant problems (loss of spirituality in modern consumer society; transformation of reality and man into simulacra).

References

  1. Бахтин М. М. Роман воспитания и его значение в истории реализма // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  2. Бахтин М. М. Теория романа (1930-1961 гг.) // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 3 т. М.: Языки славянских культур, 2012. Т. 3.
  3. Бобылева А. Л. Антиутопия как метажанр в прозе Виктора Пелевина: дисс. … к. филол. н. Казань, 2018.
  4. Богданова О. В., Кибальник С. А., Сафронова Л. В. Литературные стратегии Виктора Пелевина: сборник статей. СПб.: Петрополис, 2008.
  5. Влодавская И. А. Английский роман воспитания начала XX века: дисс. … д. филол. н. М., 1985.
  6. Демченкова Э. А. «Подросток» Ф. М. Достоевского как роман воспитания: жанр и поэтика: дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2001.
  7. Диалектова А. В. Воспитательный роман в немецкой литературе эпохи Просвещения. Саранск: Изд-во Саранского государственного педагогического института, 1972.
  8. Дитковская И. Ю. Интертекстуальность прозы В. Пелевина: автореф. дисс. … к. филол. н. Днепропетровск, 2002.
  9. Краснощекова Е. А. Роман воспитания. Bildungsroman на русской почве: Карамзин, Пушкин, Гончаров, Толстой, Достоевский. СПб.: Изд-во Пушкинского фонда, 2008.
  10. Кузнецов К. В. Рефлексия как «уход» и «уход» как возможность «другого» в постмодернистской прозе (на материале романа Виктора Пелевина «Generation “П”») // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Т. 17. № 43-1.
  11. Осьмухина О. Ю. Специфика преломления традиции романа воспитания в дилогии о вампирах В. Пелевина («Ампир V», «Бэтман Аполло») // Пушкинские чтения – 2016. Художественные стратегии классической и новой литературы: жанр, автор, текст / под ред. Т. В. Мальцевой. СПб.: Ленинградский государственный университет им. А. С. Пушкина, 2016.
  12. Осьмухина О. Ю. Традиции романа воспитания в прозе В. Пелевина // Русско-зарубежные литературные связи: сборник материалов международной научной конференции (г. Н. Новгород, 02-04 октября 2014 г.). Н. Новгород: Нижегородский государственный педагогический университет им. Козьмы Минина, 2014.
  13. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. Особенности репрезентации жанровой традиции романа воспитания в русской прозе конца 1920-х годов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024a. Т. 17. Вып. 6.
  14. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. Специфика структуры Bildungsroman в фазе протоканона соцреализма // Научный диалог. 2024b. № 13-2.
  15. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. Черты фигурализма в поэтике романа В. Каверина «Два капитана» // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2023. Т. 24. Вып. 3-2.
  16. Пашигорев В. Н. Философские и литературные предпосылки немецкого романа воспитания // Филологические науки. 1990. № 2.
  17. Тух Б. Новое поколение выбирает «П». Очерк о Викторе Пелевине // Тух Б. Первая десятка современной русской литературы. М.: Оникс 21 век, 2002.
  18. Gerhard M. Der deutsche Entwicklungsroman bis zu Goethes .,Wilhelm Meister“: in 9 Bd. Halle: Halle Niemeyer, 1926.
  19. Jost F. La tradition du Bildungsroman // Comparative Literature. 1969. Vol. 21 (2).
  20. Jost F. Variations of a Species: The Bildungsroman // Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures. 1983. Vol. 2.
  21. Lükäcs G. The Theory of the Novel. Cambridge: MIT Press, 1971.
  22. Moretti F. The Way of the World: The Bildungsroman in European Culture. L.: Verso, 1987.
  23. Selbmann R. Der deutsche Bildungsroman. Stuttgart: Spectrum Fachverlage GMBH, 1994.

Author information

Olga Yurievna Osmukhina

Dr

National Research Ogarev Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: December 10, 2024.
  • Published: January 27, 2025.

Keywords

  • современная русская проза
  • постмодернистский роман
  • интертекстуальность прозы Пелевина
  • творчество Виктора Пелевина
  • традиции романа воспитания
  • modern Russian prose
  • postmodern novel
  • intertextuality of Pelevin’s prose
  • Victor Pelevin’s novels
  • traditions of the Bildungsroman

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)