• Original research article
  • January 29, 2025
  • Open access

Techniques of persuasion in contemporary Spanish preaching discourse

Abstract

The purpose of the study is to identify the means of speech influence of preachers on the target audience. The scientific novelty of this work lies in the fact that for the first time the research focuses on the use of invasive means in modern Spanish preaching. The article reflects the centuries-old history of the development of preaching discourse, which originated in the first centuries of Christianity and was particularly developed in Spain during the reign of Catholic kings. Currently, in Spain, preaching acts as an important social practice involving a large audience, as evidenced by the regular publication of special manuals on homiletics as the art of preaching. Preaching is defined as a type of public speaking characterized by persistence, that is, the influence of the addressee on the recipient in order to change his mental and behavioral attitudes, which involves the use of special linguistic techniques. As a result of the research, it was found that in the preaching of the Seven Words, a significant event in the cultural life of Spain, such aggressive means as modal verbs and periphrases, metaphor, rhetorical question, antithesis, emotive vocabulary, as well as techniques of detachment and intimatization play an important role.

References

  1. Блувберг С. В. Религиозный дискурс. Структура и специфические признаки протестантской проповеди как разновидности религиозного дискурса // Социальная политика и социология. 2007. № 2.
  2. Блувберг С. В. Специфические признаки современного немецкого протестантского проповеднического дискурса // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Лингвистика. 2008. № 16 (116).
  3. Журавель О. Д. Искусство проповеди Андрея Денисова: риторические стратегии и приемы // Quaestio Rossica. 2022. Т. 10. № 4.
  4. Зуев М. Б. Аспекты лингвориторического анализа протестантской проповеди // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. 2016. № 7.
  5. Каталкина Н. А., Карякина Ю. Н., Рипачева Е. А. Персуазивный потенциал языковых средств пропаганды миграционной политики в программе партии «Альтернатива для Германии» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 5.
  6. Колчевская В. А. Средства выражения категории персуазивности в гипержанре «сайт» туристического интернет-дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2020.
  7. Кузьмина К. А. Структурные и языковые особенности проповеди как речевого жанра: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2006.
  8. Немцева К. И. Духовно-нравственная составляющая языковой картины мира: к вопросу об этимологии и семантике лексемы religio // Диалектология. Этнолингвистика. Мифология. Ономастика. Этимология: материалы международной научной конференции (г. Уфа, 01-04 ноября 2020 г.): в 2 т. Уфа: Башкирская энциклопедия, 2020. Т. 1.
  9. Немцева К. И. Роль религии в культурно-историческом становлении Испании // Религия и общество ‒ 12: сборник научных статей / под общ. ред. В. В. Старостенко, О. В. Дьяченко. Могилев: Могилевский государственный университет имени А. А. Кулешова, 2018.
  10. Нестерова А. В. Рефлексия роли слова учения в проповеднических памятниках XVII века // Уральский филологический вестник. Серия: Русская классика: динамика художественных систем. 2020. № 4.
  11. Романова И. Д. Персуазивные средства воздействия интернет-сайтов как залог построения благоприятного корпоративного имиджа // Наука без границ: синергия теорий, методов и практик: материалы международной научной конференции (г. Москва, 28-30 октября 2020 г.). М.: Московский государственный лингвистический университет, 2020.
  12. Салахова А. Г. Современная религиозная проповедь как креолизованный речевой жанр // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2008. № 1-1 (1).
  13. Сахарова Е. Е. Институциональные характеристики проповеднического дискурса // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика. 2020. Т. 10. № 4.
  14. Сахарова Е. Е. Особенности актуализации речевой стратегии «Акцентуация элементов высказывания автором текста» в проповедническом дискурсе // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2014. № 1.
  15. Сахарова Е. Е. Прагмалингвистические особенности проповеднического дискурса: критерий вовлеченности участников дискурса в речевое событие // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2013. № 1.
  16. Трофименко С. А., Симоненко Е. К. Персуазивные средства в немецкой политической рекламе // Иностранные языки: инновации, перспективы исследования и преподавания: материалы VI международной научно-практической конференции (г. Минск, 23-24 марта 2023 г.). Мн., 2023.
  17. Чернявская В. Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия. М.: Флинта; Наука, 2006.
  18. Alcántara J. E. Las prácticas de la predicación Cristiana. Rudimentos para la proclamación eficaz. Baker Academic, 2020.
  19. Jiménez P. A., González J. L. Manual de homilética hispana: teoría y práctica desde la diaspora. Spanish Edition. Barcelona: CLIE, 2008.
  20. Lakoff R. T. Persuasive discourse and ordinary conversation, with examples of advertising // Analizing discourse: Text and talk / ed. by D. Tannen. Washington: Georgetown University Press, 1982.
  21. Luévano Salas L. Homilética para principiantes. Independently published, 2022.
  22. Medina J. El arte de la predicación: Curso básico en Homilética. Spanish edition. Kindle, 2016.

Author information

Kseniia Igorevna Nemtseva

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: December 15, 2024.
  • Published: January 29, 2025.

Keywords

  • испанский проповеднический дискурс
  • современная испанская проповедь
  • языковые приемы
  • персуазивные средства
  • средства речевого воздействия
  • Spanish preaching discourse
  • modern Spanish preaching
  • linguistic techniques
  • aggressive means
  • means of speech influence

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)