• Original research article
  • February 20, 2025
  • Open access

The image-symbol “cat – predator” in English-language literature

Abstract

The aim of the research is to identify the linguo-stylistic means of forming the animalistic image-symbol “cat – predator” in English-language prose and poetry. The article examines one of the most complex categories of art – the artistic image in its animalistic manifestation. The focus is on the cat family, whose representatives appear in the analyzed literary works, demonstrating their predatory nature. The scientific novelty of the research lies in the application of an original classification (based on the nature of the relationship between cats and other animals, people, and the supernatural) when considering a corpus of examples containing references to the image-symbol “cat – predator” in English-language works, both prose and poetic, some of which have never been studied before. As a result of the research, it was established that any animal in culture represents a more or less holistic symbol, embodying a certain character trait. “Cat – predator” is the most ancient image-symbol, which reflects the stubbornness of cats, their eternal love of freedom, and their desire to challenge the rules. To create this image, authors most often use epithets with a negative connotation, verbs of motion, alliteration, hyperbole, parallelism, as well as words from the semantic field “war”. With the help of these linguo-stylistic means, a vivid animalistic image of a hunter is drawn, merciless to his victims, wayward and independent.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык. М.: Флинта; Наука, 2002.
  2. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003.
  3. Котова Е. Е. Анималистические экзотизмы в поэзии Н. Гумилева: образ жирафа // Студенческий электронный журнал «СтРИЖ». 2024. № 4 (57).
  4. Маршания К. М., Ушакова О. М. Литературная фелинофилия и анималистические ракурсы модерна (Т. Готье, Дж. Джойс, Т. С. Элиот) // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2021. Т. 7. № 1 (25).
  5. Николаев А. И. Основы литературоведения. Иваново: ЛИСТОС, 2011.
  6. Рудяков Н. А. Основы стилистического анализа художественного произведения. Кишинев, 1972.
  7. Солодилова И. А. Смысл художественного текста. Словесный образ как актуализатор смысла. Оренбург: ГОУ ОГУ, 2004.
  8. Сторожева А. А. Образ волка в степной анималистике Древней Руси: семантика и поэтика // Вестник Рязанского государственного университета имени С. А. Есенина. 2023. № 3 (80).
  9. Тимофеева О. М., Соломатина А. А. Лингвокультурологический аспект изучения анималистической лексики (на материале английского и русского языков) // Поволжский педагогический вестник. 2022. Т. 10. № 4 (37).
  10. Шарапова Ю. В., Корж К. Ю. Возникновение образа-символа «кошка/кот – хищник – (жертва)» в лингвокультуре // Вопросы филологии и теории перевода: социокультурный аспект: сборник научных статей. Чебоксары, 2015.

Author information

Kseniya Yur'evna Kudryashova

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

Julia Victorovna Sharapova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2024.
  • Published: February 20, 2025.

Keywords

  • художественный образ
  • анималистический образ-символ
  • англоязычная проза
  • англоязычная поэзия
  • образ-символ «кошка/кот – хищник»
  • artistic image
  • animalistic image-symbol
  • English-language prose
  • English-language poetry
  • image-symbol “cat – predator”

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)