• Original research article
  • March 19, 2025
  • Open access

Abbreviations in English advertising discourse: a syntactic-semantic aspect

Abstract

The purpose of this study is to identify the structural-semantic specificity of abbreviations in English advertising discourse. The author clarifies the meaning of the term "abbreviation" and, based on a structural classification, identifies three main groups of abbreviations within the subject area under investigation, which are further detailed during the course of the study. The scientific novelty of the research lies in the fact that, for the first time, a comprehensive analysis of abbreviations in English advertising discourse has been conducted, which has made it possible to identify and describe the productive structural models of their formation and to determine the features of their semantic content. The study establishes the prevalence in the language of advertising of three-component initial letter abbreviations formed on the basis of structural models with a basic substantive component. The relatively widespread use of apocopated syllable-type abbreviations and blends, and the low representation of complex syllable abbreviations (primarily purely syllabic abbreviations and amalgamations) in advertising discourse are also noted. The identified abbreviations denote subjects and objects in the sphere of advertising, and the rich and capacious semantic content of the studied abbreviations, in terms of expression, is combined with a compressed form of expression, which makes them a convenient means of linguistic compression.

References

  1. Арнольд И. В. Лексикология современного английского языка. М.: Флинта; Наука, 2012.
  2. Бабенкова Е. А., Арюшкина И. Г. Структурные параметры акронимов в англоязычном экономическом дискурсе // Вестник Марийского государственного университета. 2024. Т. 18. № 1.
  3. Баринова С. О. Слоговые и сложнослоговые английские сокращения, используемые в сети Интернет // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 67.
  4. Белякова О. В. Компрессивное словообразование в англоязычном юридическом дискурсе: структурно-семантические характеристики языковых единиц // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 3. https://doi.org/10.30853/phil20240099
  5. Белякова О. В. Структурно-семантические характеристики сложных слов в юридическом дискурсе (на материале английского языка) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 6. https://doi.org/10.30853/phil20230309
  6. Воронина Е. Б. Словообразовательные и синтаксические особенности рекламных текстов в русском и английском языках: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2011.
  7. Глухов Г. В. Языковая компрессия на уровне словообразования в английском экономическом дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 7. https://doi.org/10.30853/phil20240357
  8. Дудникова Л. В., Медведева М. С. Аббревиатуры в современном англо- и франкоязычном масс-медийном дискурсе // Вестник Удмуртского университета. 2023. Т. 33. Вып. 6.
  9. Дьякова Е. Ю. Средства языковой компрессии торговых наименований в рекламном дискурсе сферы образовательных услуг // Вестник МГУ. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2010. № 1.
  10. Дюжикова Е. А. Аббревиация сравнительно со словосложением (на материале современного английского языка): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 1997.
  11. Елдышев А. Н. Строение и мотивированность сокращенных слов (к проблеме взаимодействия формально-содержательных признаков в слове): дисс. … к. филол. н. М., 1984.
  12. Ибраева А. Ф. Блендинг как продуктивный способ словообразования в англоязычных чат-коммуникациях // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 9. https://doi.org/10.30853/phil210431
  13. Кострубина С. А., Прокопьева А. Е. Структурные типы сокращений английских и русских компьютерных терминов: сопоставительный аспект // Вестник Череповецкого государственного университета. 2023. № 2.
  14. Кубрякова Е. С. Типы языковых значений. Семантика производного слова. М.: Наука, 1981.
  15. Матвеева Н. В. Лексические сокращения в англоязычных текстах интернет-пространства // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2021. Вып. 7. № 1.
  16. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов. Ростов н/Д: Феникс, 2010.
  17. Миньяр-Белоручева А. П., Сергиенко П. И. Особенности перевода аббревиатур в PR-дискурсе // Вестник Московского университета. Серия 22. Теория перевода. 2022. № 1.
  18. Молчанова Л. В., Зубова Л. Ю. Явление аббревиации в сопоставительном аспекте // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 2.
  19. Соловьева Н. С., Катермина В. В. Аббревиатуры в интернет-СМИ: актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2022. № 3.
  20. Шагланова Е. А., Бадмаева Е. С., Чепак О. А. Особенности терминологической аббревиации в английском научно-техническом тексте // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 6. https://doi.org/10.30853/phil20220349
  21. Шокина А. Б. Языковая компрессия в рекламном тексте: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008.
  22. Ярмашевич М. А. Аббревиация в современных европейских языках: структурный, семантический и функциональный аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 2004.

Author information

Gennadiy Vasilyevich Glukhov

PhD, Dr

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: February 7, 2025.
  • Published: March 19, 2025.

Keywords

  • структурно-семантические особенности английских аббревиатур
  • англоязычный рекламный дискурс
  • языковая компрессия
  • структурные модели образования аббревиатур
  • сокращения
  • structural-semantic features of English abbreviations
  • English advertising discourse
  • linguistic compression
  • structural models of abbreviation formation
  • abbreviations

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)