• Original research article
  • March 26, 2025
  • Open access

Proper precedent names as a means of realizing irony in modern mass communication

Abstract

The aim of this research is to determine the role of precedent proper names as an effective means of realizing irony in modern mass communication. The results show that in mass communication texts of the last thirty years, the ironic effect is achieved through the semantic transformation of the precedent name (reinterpretation of the referential attribute), accompanied by graphic transformation (replacement of a capital letter with a lowercase letter and the use of quotation marks). The process of reinterpretation occurs in several stages throughout the period under consideration, resulting in the development of polysemy in the precedent name and the formation of meanings that are opposite in their emotional and evaluative plane. Typical syntactic constructions and intensifiers of ironic meaning are identified: exclamations, rhetorical questions, and stable combinations of the precedent name with pronouns and particles. The scientific novelty of this research lies in identifying the ways irony is realized, localized in the precedent proper name, and establishing the accompanying semantic and graphic transformations of the precedent name, which has not previously been considered separately as ironic nomination in mass communication.

References

  1. Горностаева А. А. Социокультурные и лингводискурсивные характеристики иронии // Litera. 2024. № 3.
  2. Ермакова О. П. Ирония и ее роль в жизни языка. Изд-е 4-е, стер. М.: Флинта, 2022.
  3. Зверева Е. А., Кочкина Е. Л., Дрожжина А. А. От иронии к постиронии: средства выражения «новой искренности» в журналах «Правила жизни» и «The New Yorker» // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. 2024. Т. 23. № 2.
  4. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  5. Клушина Н. И. Мультимедиальный код языка и его роль в политической лингвистике // Политическая лингвистика. 2020. № 6 (84).
  6. Крюкова И. В. Аксиологическая коннотация имени собственного // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 10. https://doi.org/10.30853/filnauki.2019.10.57
  7. Кудрявцев А. А. Ирония и ее роль в политической коммуникации (на материале британского телевизионного сериала “Yes, Minister!”) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/phil20240232
  8. Кустова Г. И. Дательный падеж: материалы для проекта корпусного описания русской грамматики. 2012. https://rusgram.ru/Дательный_падеж
  9. Нахимова Е. А. Использование корпусной методологии при сопоставительном изучении прецедентных имен // Политическая лингвистика. 2013. № 3 (45).
  10. Нахимова Е. А. Прецедентные онимы в современной российской массовой коммуникации: теория и методика когнитивно-дискурсивного исследования: монография. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2011.
  11. Радбиль Т. Б. Наведенная оценочность как объект лингвокультурологического изучения: опыт корпусного анализа интернет-медиа // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6. Языкознание. 2023. № 3.
  12. Солганик Г. Я., Клушина Н. И. Публицистический стиль, или газетно-публицистический стиль, или стиль массовой коммуникации // Эффективное речевое общение (базовые компетенции): словарь-справочник / под ред. А. П. Сковородникова. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2014.
  13. Шилихина К. М. Семантика и прагматика вербальной иронии: монография. Воронеж: Наука-Юнипресс, 2014.
  14. Шилихина К. М. Современные теории иронии // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2010. № 1.
  15. Alba-Juez L. Irony as inferred contradiction // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2014. № 4.
  16. Attardo S. Irony as Relevant Inappropriateness // Irony in Language and Thought: A Cognitive Science Reader / ed. by R. W. Gibbs Jr, H. L. Colston. N. Y.: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
  17. Hutcheon L. Irony’s Edge. The Theory and Politics of Irony. N. Y.: Routledge, 2005.
  18. Motschenbacher H. Corpus Linguistic Onomastics: A Plea for a Corpus Based Investigation of Names // Names (A Journal of Onomastics). 2020. Vol. 68. Iss. 2.

Author information

Irina Vasilevna Kryukova

Dr

Volgograd State Socio-Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: February 13, 2025.
  • Published: March 26, 2025.

Keywords

  • ирония
  • прецедентное имя
  • семантическая трансформация
  • графическая трансформация
  • интенсификаторы иронии
  • irony
  • precedent name
  • semantic transformation
  • graphic transformation
  • irony intensifiers

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)