• Original research article
  • March 31, 2025
  • Open access

The structure of the professional concept-frame LATIN LANGUAGE

Abstract

The aim of this study is to determine the level of understanding of Latin, an important component of medical students’ future professional activity, who have completed the course "Latin," based on a constructed structure of the professional concept-frame LATIN LANGUAGE. The article presents the structure of the professional concept-frame LATIN LANGUAGE, which consists of the subframes "Medical School Training," "Emotional-Evaluative Background," "Cultural Background Knowledge," and "Student's Future Profession," located in the nucleus, at the central (basic) level, and in the periphery of the analyzed concept's structure. Each subframe consists of slots and subslots, reflecting their semantic and frequency content. The scientific novelty of the research lies in the fact that it is the first to reveal, based on associative experiment data, the level of professional understanding of a concept that is key to studying a course at a university. As a result of the research, the existence of an initial level of conceptual connections between the concept-frame LATIN LANGUAGE and the professional concept sphere MEDICINE is proven.

References

  1. Бабушкин А. П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка, их личностная и национальная специфика: автореф. дисс. … д. филол. н. Воронеж, 1998.
  2. Болдырев Н. Н. Типология концептов и языковая интерпретация // Новая Россия: традиции и инновации в языке и науке о языке: материалы докладов и сообщений международной научной конференции. М. – Екатеринбург: Кабинетный ученый, 2016.
  3. Ефимова А. Д. Типы лингвокультурных концептов и их ценностные характеристики (на примере лингвокультурных типажей «щеголи» в английской и русской лингвокультурах) // Преподаватель XXI век. 2023. № 1-2.
  4. Жарина О. А. «Концепт» vs «фрейм»: проблема дефиниции и соотношения понятий в современной когнитивной лингвистике // Балтийский гуманитарный журнал. 2017. Т. 6. № 3 (20).
  5. Корж Т. Н. Формирование профессиональных концептов средствами иностранного языка // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2016. № 4.
  6. Красавский Н. А. Эмоциональные концепты в немецкой и русской лингвокультурах: монография. Волгоград: Перемена, 2001.
  7. Кубрякова Е. С., Демьянков В. З., Панкрац Ю. Г., Лузина Л. Г. Краткий словарь когнитивных терминов. М.: Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1996.
  8. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. Воронеж: Истоки, 2006.
  9. Приходько А. И. Фрейм как тип лексического концепта // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2014. № 16.
  10. Рахматуллаева Ф. З. Особенности преподавания латинского языка в медицинских вузах // Экономика и социум. 2023. № 2 (105).
  11. Ризяпова Э. М. Научный аппарат когнитивного описания концепта «ВНИМАНИЕ» // Вестник Башкирского университета. 2009. Т. 14. № 1.
  12. Середина А. Ю., Палутина О. Г. Общенародный и профессиональный концепты переводчик и Translator/interpreter в русской и американской концептосферах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 6-3 (60).
  13. Стернин И. А. Проблемы интерпретации результатов ассоциативных экспериментов // Вопросы психолингвистики. 2020. № 3 (45).
  14. Шолпан У. Ассоциативное поле «Пандемия»: лингвистический эксперимент // The Scientific Heritage. 2022. № 88.

Author information

Galina Victorovna Chistyakova

PhD

Kemerovo State Medical University

Evgeniya Petrovna Bondareva

PhD

Beijing Language and Culture University, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2025.
  • Published: March 31, 2025.

Keywords

  • профессиональный концепт
  • структура профессионального концепта
  • уровень сформированности профессионального концепта
  • фрейм
  • латинский язык
  • professional concept
  • structure of a professional concept
  • level of professional concept development
  • frame
  • Latin language

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)