• Original research article
  • May 15, 2025
  • Open access

Text-forming role of the category of time in Dino Buzzati's "The Tartar Steppe"

Abstract

The aim of this research is to substantiate the text-forming role of the category of time in Dino Buzzati's novel "The Tartar Steppe". The article analyzes multi-level linguistic and speech devices representing the category of time and describes the relationship of its interdependence with the contextually variable and volume-pragmatic structure of the novel. Given that the work of Dino Buzzati, one of the leading Italian prose writers of the 20th century and a prominent representative of Italian existentialism, remains largely understudied in Russian-language academic discourse, the scientific novelty of this work is determined by the research material itself and lies in the fact that, for the first time from the perspective of modern linguistics, the specific properties of the category of time are revealed as a fundamental component of textual organization in the novel "The Tartar Steppe". As a result of the research, temporal nominators and temporal markers used to verbalize the category of time in the novel are described, the inseparability of spatio-temporal relations is established, the text-forming role of lexical, syntactic, and compositional repetitions is identified, the features of the functioning of retrospective and prospective shifts depending on the specificity of the contextually variable division of the novel are described, and, as a result of the analysis of the volume-pragmatic organization of the text, a tendency is established for the acceleration of fabular time due to the compression of discursive time.

References

  1. Бондарко А. В. Вид и время русского глагола. М.: Просвещение, 1971.
  2. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд-е 5-е, стер. М.: Ком Книга, 2007.
  3. Гвоздев А. Б. Принцип отложенного действия как способ организации повествования в романе Дино Буццати «Татарская пустыня» // Вестник Волжского университета имени В. Н. Татищева. 2021. № 2. Т. 2.
  4. Гилясев Ю. В. Репрезентация категорий времени и пространства в структуре художественного текста: на материале романов Майкла Каннингема: дисс. ... к. филол. н. СПб., 2012.
  5. Падучева Е. В. Семантические исследования. Семантика времени и вида в русском языке. Семантика нарратива. М.: Языки русской культуры, 1996.
  6. Хлодовский Р. И. Гиперболы и параболы печального Дино Буццати // Буццати Д. Избранное. М.: Радуга, 1989.
  7. Шейко Е. В., Маркова В. В. Лексические средства выражения категории темпоральности в романе П. Крусанова «Укус ангела» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 4.
  8. Эко У. Время искусства // Эко У. О зеркалах и другие истории. Реалистическая иллюзия. М.: Слово, 2020
  9. Эко У. Шесть прогулок в литературных лесах. СПб.: Симпозиум, 2003.
  10. Lisciani Petrini V. Le suggestioni del Purgatorio ne Il deserto dei Tartari: Buzzati e il modello dantesco tra poetica, immaginario e missione morale // Quaderni d’Italianistica. 2020. No. 41 (2).

Author information

Olga Nikolaevna Marfuntseva

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: April 13, 2025.
  • Published: May 15, 2025.

Keywords

  • категория времени
  • языковые средства
  • когезия
  • Дино Буццати
  • роман «Татарская пустыня»
  • category of time
  • linguistic devices
  • cohesion
  • Dino Buzzati
  • novel "The Tartar Steppe"

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)