• Original research article
  • November 11, 2008
  • Open access

TO THE QUESTION ABOUT VLADIMIR NABOKOV'S CREATIVE METHOD

Abstract

The article is devoted to the genesis of V. Nabokov's creative method. Being the writer synthesizing various manifestations of modernism, V. Nabokov could not avoid the influence of symbolism. The writer continues A. Bely's symbolic tradition. The dualism of the world in V. Nabokov's creativity is transformed up to poly-worlds as a hero's going away from the reality. The problem of the differentiation of "I" and reflected images gives birth to the type of a hero-artist for whom creation is the only way of existence.

References

  1. Белый А. Символизм как миропонимание. - М., 1994.
  2. Набоков В. В. Собрание сочинений: В 4 тт. / Сост. вступит. ст. В. В. Ерофеев; послесл., примеч. О. Дарка. - М.: Правда, 1990.
  3. Сконечная О. Ю. Черно-белый калейдоскоп: А. Белый в отражениях В. В. Набокова // Литературное обозрение. - М., 1994. - № 7/8.
  4. Струве Г. Из книги «Русская литература в изгнании». Набоков-Сирин // В. В. Набоков: PRO ET CONTRA. - СПб.: РХГИ, 1999. - Т. 1.
  5. Ходасевич В. Колеблемый треножник: Избранное. - М.: Советский писатель, 1991.
  6. Шаховская З. А. В поисках Набокова: Отражения. - М.: Книга, 1991.
  7. Яранцев В. Н. «Эмблематика смысла» романа Андрея Белого «Петербург»: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. - Новосибирск, 1999.

Author information

A. V. Klimenko

Tomsk State University

About this article

Publication history

  • Published: November 11, 2008.

Keywords

  • творческий метод В. Набокова
  • модернизм
  • символизм
  • уход героя из реальности
  • герой-художник
  • V. Nabokov's creative method
  • modernism
  • symbolism
  • hero's going away from reality
  • hero-artist

Copyright

© 2008 The Author(s)
© 2008 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)