• Original research article
  • November 25, 2009
  • Open access

ALIEN SPEECH IN MODERN PEDAGOGICAL PRACTICE

Abstract

In the article the problem of the use of non-original statements in a teacher's professional speech is considered. Special attention is given to the definition of the term alien speech from the point of view of its realization under the conditions of a concrete speech situation and also to the genre originality of reproductive statements and the conditions of their pertinent use in a teacher's speech activity.

References

  1. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Эстетика словесного творчества. М., 1979. С. 237-281.
  2. Бахтин М. М. Проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках. Опыт философского анализа // Литературно-критические статьи / сост. С. Бочаров и В. Кожинов. М., 1986. С. 473-501.
  3. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М., 2004. 264 с.
  4. Слышкин Г. Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М., 2000. 128 с.
  5. Современный русский язык: теория. Анализ языковых единиц: учебник для студентов высших учебных заведений: в 2 ч. / В. В. Бабайцева, Н. А. Николина, Л. Д. Чеснокова и др.; под ред. Е. И. Дибровой. М., 2001. Ч. 2. С. 671-690.

Author information

Lubov Viktorovna Gordeeva

Kuzbass State Pedagogical Academy

About this article

Publication history

  • Published: November 25, 2009.

Keywords

  • репродуктивный характер речи педагога
  • чужая речь
  • цитата
  • прецедентный текст
  • жанровое своеобразие неоригинальных высказываний
  • функции чужой речи
  • эффективность использования жанров чужой речи в педагогическом общении
  • reproductive character of a teacher's speech
  • alien speech
  • citation
  • precedent text
  • genre originality of non-original statements
  • functions of alien speech
  • efficiency of the use of genres of alien speech in pedagogical communication

Copyright

© 2009 The Author(s)
© 2009 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)