• Original research article
  • May 10, 2010
  • Open access

COGNITIVE-DISCURSIVE ANALYSIS OF NOUN COMPOUND WORDS

Abstract

In the article the analysis of two groups of composites in the German language is presented from the point of view of cognitive-discursive approach. Special attention is paid to the representation of the processes of categorization and sub-categorization by the word-formation models reviewer + class of reviewers, reviewer + part of a reviewer.

References

  1. Болдырев Н. Н. Теоретические аспекты языковой концептуализации // Когнитивные исследования языка: коллектив. монография. М.: Ин-т языкознания РАН; Тамбов: Издательский дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2009. Вып. IV. Концептуализация мира в языке. С. 25-77.
  2. Ченки А. Современные когнитивные подходы к семантике: сходства и различия // Вопросы языкознания. 1996. № 2. С. 68-78.
  3. Arndt K. Winterzeit, Familienzeit. München: Wilchelm Heyne Verlag, 1980. 256 S.
  4. Blyton E. Dies und das, für jeden was. Stuttgart: Boje-Verlag, 1974. 208 S.

Author information

Larisa Vladimirovna Voronina

Belgorod State University

About this article

Publication history

  • Published: May 10, 2010.

Keywords

  • категоризация
  • субкатегоризация
  • срединный или базовый уровень
  • процесс когнитивно-дискурсивной интеграции
  • когнитивно-вербальная дифференциация
  • categorization
  • sub-categorization
  • middle or basic level
  • process of cognitive-discursive integration
  • cognitive-verbal differentiation

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)