• Original research article
  • May 10, 2010
  • Open access

PEDAGOGICAL CONDITIONS OF ETHNO-CULTURAL TOLERANCE FORMATION OF TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT STUDENTS DURING THE PROCESS OF A FOREIGN LANGUAGE STUDYING

Abstract

The article is devoted to the problem of ethno-cultural tolerance formation of technical higher educational establishment students during the process of a foreign language studying. The practice of ethno-cultural tolerance formation of future engineers using didactical, training and developing functions of a foreign language is analyzed. The complex of necessary pedagogical conditions is presented, summarized results of their realization are given.

References

  1. Асмолов А. Г. Толерантность: от утопии к реальности. На пути к толерантному сознанию. М.: Смысл, 2000. С. 5-8.
  2. Бондаревская Е. В. Теория и практика личностно ориентированного образования. Ростов н/Д.: Изд-во РГПУ, 2000. 194 с.
  3. Волков Г. Н. Этнопедагогизация целостного учебно-воспитательного процесса. М.: ГосНИИ семьи и воспитания, 2001. 160 с.
  4. Гумилев Л. Н. От Руси до России: очерки этнической истории. М.: Рольф, 2001. 320 с.
  5. Насырова М. Б. Этнопедагогический подход в воспитании культуры межнационального общения студента: дис. … д-ра. пед. наук. Оренбург, 2008. 442 с.
  6. Панькин А. Б. Проектирование национально-региональных образовательных систем на основе принципа этнокультурной коннотации: автореф. дисс. … д-ра пед. наук. Махачкала, 2002. 36 с.
  7. Риэрдон Б. Э. Толерантность - дорога к миру. М.: Бонфи, 2001. 289 с.

Author information

Olimpiada Valeryevna Yakovleva

Chuvash State Pedagogical University named after I. Y. Yakovlev

About this article

Publication history

  • Published: May 10, 2010.

Keywords

  • педагогические условия
  • этнокультурная толерантность
  • формирование этнокультурной толерантности
  • процесс изучения иностранного языка
  • pedagogical conditions
  • ethno-cultural tolerance
  • ethno-cultural tolerance formation
  • foreign language studying process

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)