• Original research article
  • May 10, 2010
  • Open access

BOOK SURVEY AS THE GENRE OF MASS-INFORMATIONAL DISCOURSE

Abstract

The article is devoted to the research of book survey and its characteristic as the genre of mass-informational discourse. Special attention is paid to revealing the pragmatic varieties of this genre. In the article the communicative intention of the reviewer is considered as one of the key criteria of this genre classification and the description of distinguished sub-genres taking into consideration intention and structure of this or that genre variety and also linguistic means use is presented.

References

  1. Бакенова Г. Виды, функции рекламы: исследования по рекламе [Электронный ресурс] // Массовая коммуникация. URL: http://www.unesco.kz/massmedia/pages/9_3.htm (дата обращения: 19.04.2010).
  2. Ворошилов В. В. Журналистика: учебник. СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 1999. 304 с.
  3. Зильберт Б. А. Интерпретация и анализ данных в социологических исследованиях. М., 1987.
  4. Коньков В. И. Речевая структура газетного текста. СПб.: Издательство С.-Петербургского ун-та, 1995. 160 с.
  5. Костомаров В. Г. Русский язык на газетной полосе. М., 1971. 267 с.
  6. Лысакова И. П. Тип газеты и стиль публикации: опыт социологического исследования. Л., 1989. 184 с.
  7. Майданова Л. М. Структура и композиция газетного текста. Средства выразительного письма. Красноярск: Изд-во Красноярского ун-та, 1987. 180 с.
  8. Солганик Г. Я. Язык газеты // Язык и стиль средств массовой информации и пропаганды. М., 1980. С. 5-23.
  9. Тертычный А. А. Жанры периодической печати: учебное пособие [Электронный ресурс]. М.: Аспект Пресс, 2000. URL: http://www.evarist.narod.ru/text2/01/htm (дата обращения: 19.04.2010).

Author information

Mariya Mihaylovna Bicharova

Astrakhan State University

About this article

Publication history

  • Published: May 10, 2010.

Keywords

  • массово-информационный дискурс
  • жанр
  • субжанр
  • книжное обозрение
  • прагматика
  • mass-informational discourse
  • genre
  • sub-genre
  • book survey
  • pragmatics

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)