• Original research article
  • October 15, 2010
  • Open access

URBAN ADVERTISING IN COMMUNICATIVE SPACE OF A MODERN CITY

Abstract

Semiotic and psychological aspects of urban advertisement texts functioning, their sign composition and the character of the connection between the parts of an ad message with different codes are considered in the article. The significance of metaphor and metonymy in the processes of the formation of semiotic and cognitive connections in urban ad discourse is marked out.

References

  1. Ахмедова Л. С. Текст в городе: особенности формирования нового образа города в контексте развития информационного поля городской среды // Вестник ОГУ. 2009. № 2. С. 165-169.
  2. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика / пер. с фр.; сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова. М.: Прогресс, 1989. 616 с.
  3. Елина Е. А. Семиотика рекламы. Издательство «Дашков и К», 2010. 136 с.
  4. Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: избранные труды. М.: Гнозис, 2005. 543 с.
  5. Леонтьев А. А. Прикладная лингвистика речевого общения и массовой коммуникации / под ред. А. С. Маркосян, Д. А. Леонтьева, Ю. А. Сорокина. М.: Смысл, 2008. 271 с.
  6. Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история культуры. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.
  7. Трушина Л. Е. Антропологические основания рекламной деятельности: автореф. дисс. … докт. филос. наук. Санкт-Петербург, 2008. 47 с.
  8. Эко У. Отсутствующая структура: введение в семиологию / пер. А. Г. Погоняйло и В. Г. Резник. ТОО ТК «Петрополис», 1998. 432 с.

Author information

Marina Aleksandrovna Simonenko

Astrakhan State Civil Engineering Institute

About this article

Publication history

  • Published: October 15, 2010.

Keywords

  • семиосфера города
  • креолизованный текст
  • рекламный дискурс
  • иконический / вербальный знак
  • семиотический код
  • метафора
  • метонимия
  • знаки-прескрипторы
  • знаки-десигнаторы
  • суггестивный эффект
  • урбанистский текст
  • смыслообразование
  • city semiosphere
  • Creole text
  • advertisement discourse
  • iconic/verbal sign
  • semiotic code
  • metaphor
  • metonymy
  • signs-prescriptor
  • sign-designator
  • suggestive effect
  • urban text
  • sense formation

Copyright

© 2010 The Author(s)
© 2010 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)