• Original research article
  • November 20, 2012
  • Open access

COGNITIVE AND AFFECTIVE FACTORS OF SUCCESSFUL FOREIGN LANGUAGE TEACHING AT HIGHER SCHOOL

Abstract

The author considers cognitive and affective factors that influence the success of foreign language learning and teaching processes at higher school, and pays special attention to the consideration of a trainee from the standpoint of cognitive theory as a thinking being, an active processor of information, as well as to the role of motivation and its varieties in learning foreign language and principles of its successful teaching at higher school.

References

  1. Поляков О. Г. Актуальные аспекты непрерывного лингвистического образования // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2007. Т. 2. № 12. С. 64-69.
  2. Поляков О. Г. Принципы профильно-ориентированного обучения английскому языку и факторы, способствующие их реализации // Alma mater (Вестник высшей школы). 2004. № 3.
  3. Поляков О. Г. Роль теорий учения и анализа потребностей в проектировании профильно-ориентированного курса английского языка // Иностранные языки в школе. 2004. № 3. С. 45-51.
  4. Шамов А. Н. Когнитивный подход в обучении лексической стороне речи. Н. Новгород: Изд-во НГЛУ им. Н. А. Добролюбова, 2002. 187 с.
  5. Щепилова А. В. Коммуникативно-когнитивный подход к обучению французскому языку как второму иностранному. М.: Школьная книга, 2003. 488 с.
  6. Ausubel D. P. Educational Psychology. A Cognitive View. N. Y. - Toronto: Rinehart and Winston, 1968.
  7. Brown H. D. Principles of Language Learning and Teaching. 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1987. 285 p.
  8. Maslow A. Motivation and Personality. N. Y.: Harper and Row, 1970. 369 p.

Author information

Oleg Gennadievich Polyakov

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

About this article

Publication history

  • Published: November 20, 2012.

Keywords

  • когнитивные факторы
  • аффективные факторы
  • проблемные задания
  • мотивация
  • потребности
  • принципы обучения иностранному языку в вузе
  • КОГНИТИВНЫЕ И АФФЕКТИВНЫЕ ФАКТОРЫ УСПЕШНОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)