• Original research article
  • November 20, 2012
  • Open access

MEDIAEVENTS IN NEWS FLOW OF MASS COMMUNICATIONS

Abstract

The author reveals the notion of the phenomenon “mediaevent”, its essential characteristics and the connection with the news items of mass communications. The factor of globalization, the intensity of mass communication impact on socium changed the communicative behaviour of the audience that ultimately actualizes the problem of “newsworthiness” in the life of modern society and in mass communications. The problem of life events selection for media news feed is becoming more actual, the question of the “quasi-event” content of mass communication is becoming an issue of urgent concern. Basing on the generalization of the material on the problem under consideration the author suggests the definition of “mediaevent”, and emphasizes the most important components of the structuring of the media text about an event.

References

  1. Бакулев Г. П. Массовая коммуникация: западные теории и концепции. М.: Аспект-Пресс, 2005. 176 с.
  2. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М.: Культурная революция; Республика, 2006. 269 с.
  3. Землянова Л. М. Коммуникативистика и средства массовой информации: англо-русский словарь концепций и терминов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2004. 416 с.
  4. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. М. - Жуковский: КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле, 2003. 464 с.
  5. Моль А. Социодинамика культуры. М.: ЛКИ, 2008. 416 с.
  6. Назаров М. М. Массовая коммуникация в обществе: введение в теорию и исследования. М.: Либроком, 2010. 360 с.
  7. Савчук В. Конверсия искусства. СПб.: Петрополис, 2001. 288 с.
  8. Хорольский В. В. Теория массовой коммуникации и теория журналистики: нераздельное и неслиянное // Вестник ВГУ. Серия «Филология. Журналистика». 2007. № 2. С. 228-239.
  9. Bennett W. L. News: the Politics of Illusion. 5th ed. N. Y.: Longman, 2003.
  10. Fairclough N. Critical Discourse Analysis and the Marketisation of Public Discourse: the Universities // Discourse Society. 1993. № 4 (2). P. 133-168.
  11. Feature Story [Электронный ресурс]. URL: http://universalium.academic.ru/113720/feature_story (дата обращения: 17.09.2012).
  12. Gesprach mit Norbert Bolz // Die neue Gesellschaft. Frankfurter Hefte. 1995. № 1. S. 24-26.

Author information

Valentin Evgen'evich Solomin

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Published: November 20, 2012.

Keywords

  • событие
  • медиасобытие
  • медийное событие
  • псевдособытие
  • массмедиа
  • медиатекст
  • контент массовой коммуникации
  • новостной поток средств массовой коммуникации
  • event
  • mediaevent
  • media event
  • pseudo-event
  • mass media
  • media text
  • content of mass communication
  • news flow of mass communications

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)