• Original research article
  • December 3, 2012
  • Open access

D. MEYERBEER’S OPERA “ROBERT LE DIABLE” IN RUSSIAN MUSIC CULTURE OF THE 30S OF THE ХIХ TH CENTURY AND P. ERSHOV’S CREATIVE WORKS

Abstract

The author considers the significance of D. Meyerbeer’s opera “Robert le Diable” in the formation of the Russian musical theater in the 30s of the ХIХ th century, and its influence on P. P. Ershov as the author of the libretto of the opera “The Terrible Sword”, where the artistic experience of the poet-storyteller is manifested as well as his aim to create national musical dramaturgy, affecting the sphere of the state ideology.

References

  1. Георгиевский П. Е. Руководство к изучению русской словесности и содержащее в себе: основные начала изящных искусств, теорию красноречия, пиитику и краткую историю литературы: в 4-х ч. Изд-е 2-е. СПб.: Типография И. Глазунова, 1842. 180 с.
  2. Гозенпуд А. А. Музыкальный театр в России от истоков до Глинки: очерк. Л.: Гос. муз. изд-во, 1959. 782 с.
  3. Доброхотов Б. В. А. Н. Верстовский и его опера «Аскольдова могила». М.: Музгиз, 1962. 88 с.
  4. Иллюстрированный вестник. 1876. № 7-8.
  5. Северная пчела. 1834. 19 декабря.
  6. Ярославцов А. К. Пётр Павлович Ершов, автор сказки «Конёк-Горбунок». Биографические воспоминания университетского товарища его. СПб.: Тип. В. Демакова, 1872. 200 с.

Author information

Tat'yana Pavlovna Savchenkova

Ishim State Pedagogical Institute named after P. P. Ershov

About this article

Publication history

  • Published: December 3, 2012.

Keywords

  • Д. Мейербер
  • опера
  • либретто
  • национальная музыкальная драматургия
  • П. П. Ершов
  • D. Meyerbeer
  • opera
  • libretto
  • national musical dramaturgy
  • P. P. Ershov

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)