• Original research article
  • December 17, 2012
  • Open access

GARDEN-PARK TOPOS IN PAGES OF ANTONII POGOREL'SKII’S FANTASTIC STORIES

Abstract

The author reveals the main features of garden topos in the poetics of the Russian fantastic story of the first third of the XIX th century by the example of A. Pogorel'skii’s stories, and defines garden topos as a multi-sided symbol and as a significant category of the artistic world of a work, linking the author and the narrator, describing the characters, being the attribute of both worlds: the real and the other ones.

References

  1. Иезуитова Р. В. Пути развития романтической повести // Русская повесть XIX века: история и проблематика жанра. Л.: Наука, 1973. С. 77-107.
  2. Измайлов Н. В. Фантастическая повесть // Русская повесть XIX века: история и проблематика жанра. Л.: Наука, 1973. С. 134-168.
  3. Маркович В. М. Дыхание фантазии // Русская фантастическая проза эпохи романтизма: 1820-1840 гг. Л.: Изд-во Ленинград. ун-та, 1991. С. 5-47.
  4. Пилюгина Е. Природа фантастического в повести А. Погорельского «Лафертовская маковница» [Электронный ресурс]. URL: http://lit.1september.ru/2001/34/6.htm
  5. Погорельский А. Избранное. М.: Сов. Россия, 1985. 432 с.
  6. Троицкий В. Ю. Художественные открытия русской романтической прозы 20-30-х годов XIX века. М.: Наука, 1985.

Author information

Elena Viktorovna Zamyatina

Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: December 17, 2012.

Keywords

  • топос сада
  • художественное пространство
  • садовая образность
  • повести А. Погорельского
  • фантастическая повесть
  • двоемирие
  • двойник
  • garden topos
  • artistic space
  • garden figurativeness
  • A. Pogorel'skii’s stories
  • fantastic story
  • two-worlds presence
  • double

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)