COGNITIVE PRINCIPLES OF COGNITION PROCESS. METAPHORICAL UNDERSTANDING OF THE WORLD
Abstract
The author reveals the principles, according to which the process of cognition functions, and on which basis the information about the real world that was transformed by knowledge system submits to both the existing logic and set of cognitive methods and the logic and cognitive methods already included in the system of knowledge; and pays special attention to the perspective of the research on the role of metaphors in communication system as the means of experience description.
References
- Воробьев А. Е. Роль когнитивной функции метафоры в создании картины мира // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». М., 2011. № 3.
- Гордон Д. Терапевтические метафоры [Электронный ресурс]. URL: http://lib.ru/NLP/gordon.txt_Piece40.04 (дата обращения: 08.11.2012).
- Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М.: Прогресс, 1984. 397 с.
- Калашникова Л. В. Метафора – мощный лингвистический инструмент, преобразующий действительность в мир воображаемый // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 3 (10). C. 69-72.
- Миллс Дж., Кроули Р. Терапевтические метафоры для детей и внутреннего ребенка / пер. с англ. Т. А. Кругловой. М.: Независимая фирма «Класс», 2000. 144 с.
- Тургенев И. С. Рудин. М.: Художественная литература, 1975.
- Vendler Z. Say What You Think // Studies in Thought and Language / ed. by L. Cowan. Tucson (Arizona): The University of Arizona Press, 1970. P. 79-98.
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 17, 2012.
Keywords
- метафора
- процесс познания
- когнитивные принципы
- системы репрезентации
- первичная система репрезентации
- модель мира
- левелинг
- человеческое сознание
- метафорическое познание
- metaphor
- process of cognition
- cognitive principles
- systems of representation
- primary system of representation
- model of the world
- leveling
- human consciousness
- metaphorical cognition
Copyright
© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC