• Original research article
  • December 17, 2012
  • Open access

FROM IMAGE OF POLITICAL LEADER TO IMAGE OF STATE

Abstract

The author pays special attention to the system of political discourse images, distinguishes between the terms “image of state” and “image of country”, basing on the analysis of speech strategies characterizes the image of politician and the image of state, refers to the following strategies that a political leader implements in speeches as the main ones: the strategy of self-presentation, the strategy of opponent discrediting, and also the strategy of discrediting in relation to one’s own candidacy, and as an indirect strategy that allows creating the image of state analyzes the strategy of representation.

References

  1. Афонасова А. В. Международный имидж России в условиях складывающегося многополярного мира [Электронный ресурс]. URL: http://vestnik.uapa.ru/ru-ru/issue/2009/02/03/ (дата обращения: 29.10.2011).
  2. Галумов Э. А. PR в международных отношениях [Электронный ресурс]. URL: http://evartist.narod.ru/text10/76.htm (дата обращения: 29.10.2011).
  3. Гринберг Т. Э. Образ страны или имидж государства: поиск конструктивной модели [Электронный ресурс]. URL: http://mediascope.ru/node/252 (дата обращения: 29.06.2012).
  4. Задорожный В. Н. Влияние политического имиджа государства на экономический рост [Электронный ресурс]. URL: www.elitarium.ru/2007/06/07 (дата обращения: 15.07.2012).
  5. Замятин Д. Н. Образ страны: структура и динамика [Электронный ресурс]. URL: http://ecsocman.hse.ru/ ons/msg/139449.html (дата обращения: 24.10.2011).
  6. Иссерс О. С. Что говорят политики, чтобы нравиться своему народу [Электронный ресурс]. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/issers-96.htm (дата обращения: 16.05.2011).
  7. Киселев И. Ю. Концепция образа государства и ее применение для анализа международных отношений [Электронный ресурс]. URL: http://www.isras.ru/abstract_bank/1209926017.pdf (дата обращения: 29.06.2011).
  8. Козырев Г. И. Политология. М.: ИД «Форум»; Инфра, 2009. С. 132-135.
  9. Коробова Н. В. Формирование речевого имиджа в политическом дискурсе (на примере предвыборной кампании Б. Обамы) [Электронный ресурс]. URL: www.lib.csu.ru/vch/185/022.pdf (дата обращения: 29.10.2011).
  10. Сеидов В. Г. Государство и СМИ [Электронный ресурс]. URL: evartist.narod.ru/text10/76.htm (дата обращения: 12.05.2011).
  11. Семенова Н. Н. Наука как фактор формирования образа страны в условиях становления экономики знаний [Электронный ресурс]. URL: http://emag.iis.ru/arc/infosoc/emag.nsf/BPA/810d4c46490debecc32574570046dbcb (дата обращения: 29.10.2011).
  12. Шейгал Е. И. Театральность политического дискурса [Электронный ресурс]. URL: http://www.philology.ru/linguistics1/ sheygal-00.htm (дата обращения: 04.11.2012).
  13. http://obamaspeeches.com/ (дата обращения: 02.07.2012).

Author information

Ekaterina Aleksandrovna Karpukhina

Technical Institute (Branch) of North-Eastern Federal University named after M. K. Ammosov

About this article

Publication history

  • Published: December 17, 2012.

Keywords

  • образ
  • политический дискурс
  • имидж
  • образ политика
  • образ государства
  • образ страны
  • речевые стратегии
  • тактика
  • image
  • political discourse
  • manner
  • image of politician
  • image of state
  • image of country
  • speech strategies
  • tactics

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)