• Original research article
  • December 17, 2012
  • Open access

STRUCTURAL-SEMANTIC, LINGUOPRAGMATIC AND MOTIVATIONAL CHARACTERISTICS OF EMOTIONS MACRO-FIELD IN MEDIA-ADVERTISING TEXT

Abstract

The authors present the analysis of language units that represent the ideas of positive and negative emotions in media-advertising text, consider emotional estimation as a universal mechanism of categorization that allows embedding perceived object into the “deep” semantic space of subject and participates in the formation of the media-advertising picture of the world; and also come to the conclusion about the specificity of the lexical representations of the macro-field of emotions in national television advertising.

References

  1. Брудный А. А. Психологическая герменевтика. М.: Лабиринт, 1998. 336 с.
  2. Дьячкова Н. А. Концепт «радость» в православно-христианском дискурсе // VERBUM: язык, текст, словарь: сб. науч. тр. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2006. 446 с.
  3. Зализняк А. А. Счастье и наслаждение в русской языковой картине мира // Зализняк А. А., Левонтина И. Б., Шмелев А. Д. Ключевые идеи русской языковой картины мира: сб. ст. М.: Языки славянской культуры, 2005. 277 с.
  4. Колесов В. В. Древняя Русь: наследие в слове: в 5-ти кн. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2004. Кн. 3. Бытие и быт.
  5. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / Российская академия наук, Институт русского языка им. В. В. Виноградова. Изд-е 4-е, дополненное. М.: Азбуковник, 1998. 944 с.
  6. Пеньковский А. Б. Радость и удовольствие в представлении русского языка // Логический анализ языка: культурные концепты. М.: Наука, 1991.
  7. Подлесова О. А. Специфика эмоций как вида когнитивных состояний // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2008. № 1. Ч. 1. С. 139-141.
  8. Почепцов Г. Г. Теория коммуникации. М. – К.: Рефл-бук; Ваклер, 2006.
  9. Рассадина С. А. Культурно-антропологические механизмы идентификации в практиках удовольствия: автореф. дисс. … докт. филос. наук. СПб., 2011. 51 с.
  10. Степанов В. Н. Провоцирование в социальной и массовой коммуникации: монография. СПб.: Роза мира, 2008. 269 с.

Author information

Liliya Vladimirovn Savelova

North-Caucasian Federal University

Valentina Pavlovna Skidan

North-Caucasian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: December 17, 2012.

Keywords

  • лексико-семантическое поле эмоций
  • макрополе эмоций
  • концепт «радость»
  • языковая картина мира
  • медиарекламная картина мира
  • мотивационные характеристики
  • медийно-рекламный текст

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)