• Original research article
  • December 17, 2012
  • Open access

SENIOR PUPILS’ PSYCHOLOGICAL FEATURES AND MOTIVATION ROLE IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE TO THEM

Abstract

The author describes senior pupils’ psychological features, shows that at the senior stage of education the following ones are especially important: the formation of a pupil’s individuality as an active subject of his own educational activity on a foreign language mastering, the structure of educational activity and all educational efforts, the educational skills necessary for its implementation; and emphasizes motivation role in foreign language learning by senior pupils.

References

  1. Бим И. Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника: опыт системно-структурного описания. М.: Русский язык, 1977. 288 с.
  2. Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе: проблемы и перспективы: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1988. 256 с.
  3. Есипович К. Б. Управление познавательной деятельностью учащихся при изучении иностранного языка в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 190 с.
  4. Зимняя И. А., Сахарова Т. Е. Проектная методика обучения иностранному языку // Иностранные языки в школе. 1991. № 3. С. 9-15.
  5. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения: в 2-х т. М.: Педагогика, 1982. Т. 1. 665 с.
  6. Кузовлева Н. Е. Профессиональная ориентация как один из факторов формирования мотивации в обучении // Иностранные языки в школе. 1986. № 4. С. 22-25.
  7. Микельсон Р. М. О самостоятельной работе учащихся в процессе обучения. М.: Учпедгиз, 1940. 96 с.
  8. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
  9. Ушинский К. Д. Собрание сочинений: в 11-ти т. М. - Л.: Изд-во АПН РСФСР, 1948. Т. 3. Педагогические статьи 1862-1870 гг.

Author information

Galina Filippovna Trubina

Ural State Economic University (Branch) in Nizhnii Tagil

About this article

Publication history

  • Published: December 17, 2012.

Keywords

  • психологические особенности
  • старший этап обучения
  • мотивация изучения иностранного языка
  • формирование личности
  • учебные действия и умения
  • psychological features
  • senior stage of education
  • motivation of foreign language learning
  • formation of individuality
  • educational efforts and skills

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)