• Original research article
  • January 8, 2013
  • Open access

FORMATION OF PROFESSIONALLY-ORIENTED FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT GRADUATE WITHIN THE FRAMEWORK OF COMPETENCE BUILDING APPROACH

Abstract

The authors consider the questions of professionally-oriented foreign language competence of higher school graduate, and pay special attention to the targeting and formulation of planned results of foreign language teaching at higher education establishment in the context of competence building approach and the transition to the new generation of educational standards.

References

  1. Алещанова И. В., Фролова Н. А. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции студентов технического вуза [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2010. № 4. С. 87-90. URL: www.science-education.ru/92-4506 (дата обращения: 03.02.2011).
  2. Взятышев В., Романкова Л. Социальные технологии в образовании // Высшее образование сегодня. 1998. № 1. С. 28-38.
  3. Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования. Специальность 033200.00 Иностранный язык с дополнительной специальностью / сост. А. Л. Матросов. М., 2005. 21 с.
  4. Совет Европы: симпозиум по теме «Ключевые компетенции для Европы»: док. DECS / SC / Sec. (96) 43. Берн, 1996.
  5. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 050100 Педагогическое образование (квалификация (степень) «бакалавр»): утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 17 января 2011 г., № 46 [Электронный ресурс]. URL: http://www.garant.ru/ products/ipo/prime/doc/55070903/ (дата обращения: 29.11.2012).
  6. Graves K. Designing Language Courses: a Guide for Teachers. Boston, MA: Heinle & Heinle, 2000. 308 p.
  7. Reed J. H., Kromrey J. D. Teaching Critical Thinking in a Community College History Course: Empirical Evidence from Infusing Paul’s Model // College Student Journal. 2011. Vol. 35 (2). P. 201-215.

Author information

Inga Valer'evna Slesarenko

Institute of International Education and Language Communication National Research Tomsk Polytechnic University

Inna Sergeevna Astaf'eva

Kuzbass State Pedagogical Academy

About this article

Publication history

  • Published: January 8, 2013.

Keywords

  • профессиональные компетенции
  • иноязычная компетенция
  • гуманитаризация высшего профессионального образования
  • образовательные программы
  • целеполагание
  • professional competences
  • foreign language competence
  • humanities role enhancing in higher professional education
  • educational programs
  • targeting

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)