• Original research article
  • February 25, 2013
  • Open access

STUDY METHODS OF STORIES GENRE ORIGINALITY BY THE EXAMPLE OF CREATIVE WORKS OF I. A. BUNIN AND V. M. SHUKSHIN

Abstract

The author presents the model of learning the skills to reveal the genre features in stories (by the example of I. A. Bunin’s and V. M. Shukshin’s creative works), tells that the notion “genre” includes all the components of the literary text structure: composition, the system of images, language, style, plot lines; asserts that the analysis of the work from the perspective of genre should become a key one in school practice, and pays special attention to the comparative analysis that allows showing the features of writers’ creative style.

References

  1. Воровщиков С. Г. «Логические пятиминутки» как инструмент развития учебно-логических умений учащихся начальных классов // Эксперимент и инновации в школе. 2010. № 6. С. 41-47.
  2. Маймин Е. А., Слинина Э. В. Теория и практика литературоведческого анализа. М.: Просвещение, 1984. 160 с.
  3. Планирование и материалы к курсу «Литература. 5 класс»: из опыта работы / авт.-сост. Г. С. Меркин, Б. Г. Меркин. Изд-е 2-е. М.: Русское слово, 2008. 160 с.
  4. Программа по литературе для 5-11 классов общеобразовательной школы / авт.-сост. Г. С. Меркин, С. А. Зинин, В. А. Чалмаев. Изд-е 6-е. М.: Русское слово, 2010. 200 с.
  5. Снежневская М. А. Теория литературы в 4-6 классах средней школы: пособие для учителей. М.: Просвещение, 1978. 176 с.
  6. Татьянченко Д. В., Воровщиков С. П. Сравнение: полное и неполное, однолинейное и комплексное // Завуч. 2000. № 3. С. 104-113.
  7. Тимофеев Л. И. Основы теории литературы. М.: Просвещение, 1976. 548 с.

Author information

Liliya Alekseevna Ostapenko

Academy of Educationalists Further Training and Retraining, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: February 25, 2013.

Keywords

  • модель обучения
  • жанр
  • рассказ
  • сопоставительный анализ
  • умения выявлять жанровые особенности
  • model of learning
  • genre
  • story
  • comparative analysis
  • skills to reveal genre features

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)