CALLIGRAM «LA CRAVATE ET LA MONTRE» OF G. APOLLINAIRE: GRAPHICS, SEMANTICS, METAMESSAGE
Abstract
The author analyzes the poetic text of calligram “La cravate et la montre” by G. Apollinaire, and pays special attention to the functioning of graphics in poetic avant-garde text, to the revelation of graphic lexemes and graphic unities, the study of their semantics, and to the consideration of metamessage as a result of interaction between the subsystems of calligram nonlinear poetic text.
References
- Казарин Ю. В. Поэтический текст как система: монография. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1999. 260 с.
- Лотман Ю. М. Семиотика культуры и понятие текста // Лотман Ю. М. Избранные статьи. Таллинн, 1992. Т. 1. С. 129-132.
- Штайн К. Э. Гармония поэтического текста: монография / под ред. В. В. Бабайцевой. Ставрополь: Издательство СГУ, 2006. 646 с.
- Штайн К. Э., Петренко Д. И. Русская метапоэтика: учебный словарь. Ставрополь: Издательство Ставропольского государственного университета, 2006. 604 с.
- Apollinaire G. Calligrammes: poèmes de la paix et de la guerre (1913-1916), Paris: Mercure de France, 1918. XXVI. 208 p.
- Le nouveau Petit Robert de la langue française. 2007. 2837 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: March 11, 2013.
Keywords
- каллиграмма
- нелинейность
- семиотическая неоднородность
- графика
- семантика
- метасообщение
- calligram
- nonlinearity
- semiotic heterogeneity
- graphics
- semantics
- metamessage
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC