• Original research article
  • March 11, 2013
  • Open access

CALLIGRAM «LA CRAVATE ET LA MONTRE» OF G. APOLLINAIRE: GRAPHICS, SEMANTICS, METAMESSAGE

Abstract

The author analyzes the poetic text of calligram “La cravate et la montre” by G. Apollinaire, and pays special attention to the functioning of graphics in poetic avant-garde text, to the revelation of graphic lexemes and graphic unities, the study of their semantics, and to the consideration of metamessage as a result of interaction between the subsystems of calligram nonlinear poetic text.

References

  1. Казарин Ю. В. Поэтический текст как система: монография. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1999. 260 с.
  2. Лотман Ю. М. Семиотика культуры и понятие текста // Лотман Ю. М. Избранные статьи. Таллинн, 1992. Т. 1. С. 129-132.
  3. Штайн К. Э. Гармония поэтического текста: монография / под ред. В. В. Бабайцевой. Ставрополь: Издательство СГУ, 2006. 646 с.
  4. Штайн К. Э., Петренко Д. И. Русская метапоэтика: учебный словарь. Ставрополь: Издательство Ставропольского государственного университета, 2006. 604 с.
  5. Apollinaire G. Calligrammes: poèmes de la paix et de la guerre (1913-1916), Paris: Mercure de France, 1918. XXVI. 208 p.
  6. Le nouveau Petit Robert de la langue française. 2007. 2837 p.

Author information

Roza Vladimirovna Chvalun

Stavropol' State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Published: March 11, 2013.

Keywords

  • каллиграмма
  • нелинейность
  • семиотическая неоднородность
  • графика
  • семантика
  • метасообщение
  • calligram
  • nonlinearity
  • semiotic heterogeneity
  • graphics
  • semantics
  • metamessage

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)