• Original research article
  • March 20, 2013
  • Open access

PERSONALITY-FORMATIVE POTENTIAL OF THE GERMAN VIDEO-MATERIALS FOR AUDIO-VISUAL ABILITIES DEVELOPMENT OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES STUDENTS

Abstract

The author analyzes the personality-formative potential of the German video-materials, the possibility of their use for educational purposes, pays special attention to the necessity of the audio-visual reception abilities development of non-language specialities students knowing German at В1 level, and describes the advantages of video-materials use in comparison with traditional audio-materials.

References

  1. Базина Н. В. Bus – Bahn – U-Bahn. Was ist erlaubt und was ist verboten?: дидактические материалы для студентов неязыковых вузов / под общ. ред. В. В. Сафоновой. М.: Еврошкола, 2009. 32 с.
  2. Кириллина Н. Ю. Обучение аудированию публицистических текстов на основе аудиовизуальных источников информации: языковой вуз, французский язык: дисс. … канд. пед. наук. М., 2006. 227 с.
  3. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 2003. 287 с.
  4. Мещанова Н. Ф. Методические аспекты культуры восприятия англоязычного аутентичного телетекста у учащихся старших классов гимназии: дисс. … канд. пед. наук. М., 2004. 226 с.
  5. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 237 с.
  6. Сафонова В. В. Развитие культуры восприятия устного текста: метод. пособие. М.: Еврошкола, 2010.
  7. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М.: Высшая школа; Амскорт Интернэшнл, 1991. 305 с.
  8. Biechele B. Verbale und nonverbale kommunikative Äußerungsformen bei der Entwicklung des komplexen Verstehens // Deutsch als Fremdsprache. 1988. Nr. 25. Ht. 5. S. 274-278.
  9. Common European Framework of Reference: learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 198 p.
  10. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. 248 S.
  11. Harms М. Augen auf im Fremdsprachenunterricht – psychologische und didaktische Aspekte des Lernens mit Bildmedien // Grenzen überschreiten. Menschen, Sprachen, Kulturen. Festschrift für Inge C. Schwerdtfeger / hrsg. von S. Duxa, A. Hu, B Schmenk. Tübingen: Narr, 2005. S. 245-256.
  12. Schwerdtfeger I. C. Sehen und Verstehen. Arbeit mit Filmen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 1989. 192 S.

Author information

Natal'ya Vladimirovna Bazina

Moscow State Institute of International Relations (University) of Ministry of Foreign Affairs of Russia

About this article

Publication history

  • Published: March 20, 2013.

Keywords

  • немецкий язык как второй иностранный
  • аудиовизуализация
  • аудиовизуальная рецепция
  • немецкоязычные видеоматериалы
  • аудиовизуальные умения
  • социокультурный подход
  • the German language as the second foreign one
  • audio-visualization
  • audio-visual reception
  • the German video-materials
  • audio-visual abilities
  • socio-cultural approach

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)