• Original research article
  • March 20, 2013
  • Open access

RECIPIENT’S COGNITIVE-SPEECH PECULIARITIES IN SCIENTIFIC AND FICTION COMMUNICATION

Abstract

The authors present the results of the contrastive research of text addressing and understanding peculiarities in science and art, establish the differences of scientific and fiction texts receptive programmes, and substantiate the dependence of the reader’s co-creativity while actualizing text content and sense on the development level of different types of cognitive competence: rationalistic and aesthetic ones.

References

  1. Богин Г. И. Типология понимания текста. Калинин: КГУ, 1986. 87 с.
  2. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Едиториал УРСС, 2003. 264 с.
  3. Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб.: Искусство, 1998. 702 с.
  4. Тюпа В. И. К новой парадигме литературоведческого знания // Эстетический дискурс. Новосибирск: НГПИ, 1991. С. 4–16.
  5. Эко У. Заметки на полях «Имени розы». СПб.: Симпозиум, 2005. 92 с.
  6. Эко У. Шесть прогулок в литературных лесах. СПб.: Симпозиум, 2003. 285 с.

Author information

Tamara Gerasimovna Borgoyakova

Khakass State University

Nadezhda Nikolaevna Pelevina

Khakass State University

About this article

Publication history

  • Published: March 20, 2013.

Keywords

  • когнитивно-речевой субъект
  • рецептивная программа
  • тип когнитивной компетенции: рационалистический, эстетический
  • тип понимания: семантизирующий, когнитивный, распредмечивающий
  • cognitive-speech subject
  • receptive programme
  • cognitive competence type: rationalistic, aesthetic
  • understanding type: semantizating, cognitive, desobjectivating

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)