THINK RUSSIAN: INTERCULTURAL COMMUNICATION EXPERIENCE
Abstract
The authors describe the experience of teaching the Russian language as a foreign one to foreign students having language training in the technical higher education establishment. The basis of teaching is linguo-culturological ideas, connected with the ideas about different language pictures of the world, assuming different cultural scenarios and behavior models. The authors present the examples from their own textbook.
References
- Бухбиндер В. А. О системе упражнений // Общая методика обучения иностранным языкам: хрестоматия. М.: Русский язык, 1991. С. 92-98.
- Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. М.: Языки славянской культуры, 2001. 290 с.
- Зализняк А. А., Левонтина И. Б., Шмелев А. Д. Ключевые идеи русской языковой картины мира: сб. ст. М.: Языки славянской культуры, 2005. 540 с.
- Козлова О. Д., Шишкина Л. П. Пермский гид. Пермь, 2013. 103 с.
- Колкер Я. М., Устинова Е. С., Еналиева Т. М. Практическая методика обучения иностранному языку. М.: Академия, 2001. 264 с.
- Лейбович О. Л. Символическое пространство большого города // Вестник Пермского научного центра. 2012. № 2. С. 56-62.
- Руснак Н. А. Социокультурные маркеры и особенности трансформации образа и знака в художественном творчестве: дисс. … канд. филос. наук. Ставрополь, 2003. 161 с.
- Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: дисс.. докт. пед. наук. М., 1993.
- Слепцова Г. Н. Социокультурный подход в обучении иностранному языку в неязыковом вузе // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2010. Вып. 10 (68). С. 84-87.
Author information
About this article
Publication history
- Published: March 20, 2013.
Keywords
- обучение русскому языку как иностранному
- языковая картина мира
- социокультурные маркеры
- культурный сценарий
- языковой сценарий
- teaching the Russian language as a foreign one
- language picture of the world
- socio-cultural markers
- cultural scenario
- language scenario
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC