• Original research article
  • April 25, 2013
  • Open access

EXPLICIT MANIFESTATION OF AUTHOR’S OPINION ABOUT SOCIETY FEATURES IN ENGLISH LANGUAGE NARRATIVE DISCOURSE

Abstract

The author shows that a writer in the English language narrative discourse openly addresses the reader, commenting on various non-basic narrative issues, not only in the XVIII th and XIX th centuries, but at the present stage. One of the themes of dialogue between a writer and reader is the feature of society, which is modern to a writer. Moreover, writers’ concerns are the same in different time periods. The difference exists only in the form of writer’s address to the reader: in literary works of the end of the XX th – the beginning of the XXI st century they are shorter and expressed mainly in the form of maxims.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 421 с.
  2. Болотнова Н. С. Филологический анализ текста: учеб. пособие. Изд-е 4-е. М.: Флинта: Наука, 2009. 520 с.
  3. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003. 250 с.
  4. Виноградов В. В. Проблема автора в художественной литературе // О теории художественной речи. М.: Высшая школа, 1971. С. 105-211.
  5. Евтушенко О. В. Художественная речь как инструмент познания. М.: Языки славянской культуры, 2010. 552 с.
  6. Плеханова Т. Ф. Дискурс-анализ текста: пособие для студентов вузов. Минск: ТетраСистемс, 2011. 368 с.
  7. Плеханова Т. Ф. Лингвостилистическая характеристика авторских отступлений в английской художественной прозе: автореф. дисс. … канд. филол. наук. М., 1973. 22 с.
  8. Тихонова Ю. В. Конвергенция различных форм чужой и авторской речи в англоязычной художественной прозе: автореф. дисс.. канд. филол. наук. М., 2011. 24 с.
  9. Тураева З. Я. Лингвистика текста. Текст: Структура и семантика: учебное пособие. Изд-е 2-е, доп. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 144 с.
  10. Федотова О. С. Оппозиция «автор – персонаж» в англоязычном художественном тексте: анализ англоязычного прозаического дискурса: учеб. пособие. Рязань: Ряз. гос. ун-т имени С. А. Есенина, 2011. 92 с.
  11. Хасиева М. А. Роль автора и читателя в творчестве Вирджинии Вульф // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 6 (17). С. 210-213.
  12. Austen J. Pride and Prejudice. London: Penguin Books, 1994. 299 p.
  13. Brown D. The Lost Symbol. London: Bantam Press, 2009. 509 p.
  14. Bushnell C. Sex and the City. London: Abacus, 2009. 245 p.
  15. Fielding H. The History of Tom Jones a Foundling. London: Wordsworth Classics, 1999. 734 p.
  16. Hardy T. The Mayor of Casterbridge. M.: Progress Publishers, 1964. 367 p.
  17. Lawrence D. H. Lady Chatterley’s Lover. London: Penguin Books, 1997. 314 p.
  18. Orwell G. 1984. СПб.: КАРО, 2010. 384 c.
  19. Thackeray W. M. Vanity Fair. London: Wordsworth Classics, 2001. 694 p.

Author information

Oksana Sergeevna Fedotova

Ryazan' State University named after S. A. Esenin

About this article

Publication history

  • Published: April 25, 2013.

Keywords

  • художественный текст
  • нарративный дискурс
  • мнение автора
  • фикциональная реальность
  • обращение автора к читателю
  • сентенция
  • временной сдвиг
  • literary text
  • narrative discourse
  • writer’s opinion
  • fictional reality
  • writer’s address to reader
  • maxim
  • time shift

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)