• Original research article
  • May 8, 2013
  • Open access

SPECIFICITY OF TEACHING NONLINGUISTIC HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT STUDENTS TO USE FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL ORIENTATION TEXTS READING FOR SPECIFIC INFORMATION

Abstract

The authors show the significance of teaching nonlinguistic higher education establishment students to use reading for specific information in foreign language classes, consider the features of this type of reading when working with texts in the specialty, analyze the conditions for effective teaching of reading for specific information, describe the stages of the work with the text, and as an example present the detailed plan of a lesson devoted to the development of students’ skills of reading for specific information, studied in the direction of “Geology”.

References

  1. Гальскова Н. Д., Гез Н. Н. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие. М.: Академия, 2006. 336 с.
  2. Настольная книга преподавателя иностранного языка: справ. пособие / Е. А. Маслыко, П. К. Бабинская, А. Ф. Будько, С. И. Петрова. Минск: Вышэйшая школа, 2004. 522 с.
  3. Фокина К. В. Методика преподавания иностранного языка. М.: Высшее образование, 2008. 156 с.
  4. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: учеб.-метод. пособие. Изд-е 2-е. М.: Высшая школа, 2005. 255 с.
  5. Abramova R. N. Essential Geology. Student’s Book: учеб. пособие по профессион. англ. яз. Томск: Изд-во ТПУ, 2006. 227 с.

Author information

Veronika Evgen'evna Mironova

National Research Tomsk Polytechnic University

Raisa Minshankhovna Danilenko

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: May 8, 2013.

Keywords

  • поисковое чтение
  • поиск информации
  • иноязычный текст профессиональной направленности
  • предтекстовый, текстовый и послетекстовый этапы
  • reading for specific information
  • search for information
  • foreign-language text of professional orientation
  • pretext, text and post-text stages

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)