• Original research article
  • May 20, 2013
  • Open access

EXPERIENTIAL TEACHING TO READ ORIGINAL TEXTS WITH ELEMENTS OF WRITTEN INTERPRETATION

Abstract

The author considers the experimental teaching to read original texts and written interpretation of the read material, suggests the technique, which includes four technologies and it is aimed at the formation of cultural-linguistic personality and the development of linguo-cultural, social-cultural and country-specific competencies of students in the process of original texts reading, and proves the effectiveness of the developed technique by experimental data.

References

  1. Богатырёва М. А. Социокультурный компонент содержания профессионально-ориентированного учебника: автореф. дисс. … канд. пед. наук. М.: Наука, 1998. 21 с.
  2. Брунер Д. Психология познания: за пределами непосредственной информации. М.: Прогресс, 1997. 412 с.
  3. Дакукина Т. А. Обучение пониманию оригинальных текстов с элементами письменной интерпретации: дисс. … канд. пед. наук. Томск, 2004. 219 с.
  4. Мацкевич К. О. Восприятие и понимание текста на иностранном языке в процессе обучения чтению // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 5. Ч. 1. С. 104-106.
  5. Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2001. № 3. С. 17-24.
  6. Allmann V., Schlemminger-Fichtler M. Deutsch. Keine Angst vоr dem Aufsatz. 5/7 Klasse. München: Mentor, 1998. 200 S.

Author information

Tat'yana Anatol'evna Dakukina

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: May 20, 2013.

Keywords

  • экспериментальное обучение
  • чтение оригинальных текстов
  • технология
  • письменная интерпретация
  • формирование культурно-языковой личности
  • развитие лингвокультурной, социокультурной и страноведческой компетенций
  • experiential teaching
  • original texts reading
  • technique
  • written interpretation
  • formation of cultural-linguistic personality
  • development of linguo-cultural, social-cultural and country-specific competencies

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)