• Original research article
  • May 20, 2013
  • Open access

COMMUNICATIVE-PRAGMATIC FEATURES OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION PATERNALISTIC STYLE

Abstract

The author considers some communicative-pragmatic characteristics of communication paternalistic style in pedagogical discourse, refers to them the following characteristics: the asymmetry of relations, dominance-of-older attitude, mentoring tone, the presence of persuasion manipulative strategies and the suggestion by adult authority power; and as the material for the research uses the fragments of literary texts and films in the English and Russian languages.

References

  1. Безрукова В. С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога) [Электронный ресурс]. 2000 г. URL: http://do.gendocs.ru/docs/index-110372.html?page=46 (дата обращения: 21.03.2013).
  2. Белецкий С. Б., Куликова Л. В. Патернализм в институциональной коммуникации: монография. М.: ФЛИНТА: Наука, 2011. 184 с.
  3. Волкова О. С., Ильинова Е. Ю. Прагмалингвистические особенности толерантности в конфликтном коммуникативном поведении // Актуальные проблемы коммуникации и культуры: сб-к науч. тр. росс. и заруб. ученых. Москва – Пятигорск: Пятигорский государственный лингвистический университет, 2012. Вып. 14. Часть 1. С. 52-60.
  4. Жданова И. И. Коммуникативные стратегии толерантного газетного дискурса русскоязычных зарубежных СМИ // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3 (21). Ч. 2. С. 71-75.
  5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  6. Карасик В. И. Языковые ключи. М.: Гнозис, 2009. 406 с.
  7. Катаев В. П. Белеет парус одинокий. Хуторок в степи [Электронный ресурс] URL: http://www.e-reading-lib.org/bookreader.php/26296/Kataev_-_Beleet_parus_odinokiii.html (дата обращения: 19.01.2013).
  8. Кочетова Л. А. Динамика стратагемно-тактической организации рекламного дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3 (21). Ч. 2. С. 109-115.
  9. Цинкерман Т. Н. Вариативность воспитательных стилей общения // Коммуникативные практики речевой деятельности. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2013. C. 47-55.
  10. Цинкерман Т. Н. Коммуникативно-стилевые особенности форм педагогического дискурса // Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 2. Языкознание. 2012. № 2 (16). С. 74-79.
  11. Chocolat. Miramax Lionsgate, 2011.
  12. Davis Donald D. Listening for the Crack of Dawn. August House Publishers, Inc., Little Rock, 1990. 220 с.
  13. http://www.onlinedics.ru/slovar/soc/p/paternalizm.html (дата обращения: 12.01.2013).
  14. Picoult J. Nineteen Minutes. N. Y., 2007. 443 с.
  15. Rowling J. K. The Casual Vacancy. Lnd: LB-Book, 2012. 503 p.
  16. Thompson Dennis F. Paternalism in Medicine, Law, and Public Policy [Электронный ресурс] // Ethics Teaching in Higher Education. The Hastings Center Series in Ethics. 1980. Chapter 10. P. 245-275. URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4613-3138-4/page/1 (дата обращения: 31.03.2013).
  17. Wolf Anthony E. I’d Listen to My Parents if They’d Just Shut up. What to Say and Not Say When Parenting Teens. Harper – N. Y. – London – Toronto – Sydney. 2011. 289 p.

Author information

Tamara Nikolaevna Tsinkerman

Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Published: May 20, 2013.

Keywords

  • педагогический дискурс
  • патерналистский стиль
  • воспитательное воздействие
  • иррациональность
  • менторская тональность
  • стратегия
  • тактика
  • pedagogical discourse
  • paternalistic style
  • educational impact
  • irrationality
  • mentoring tone
  • strategy
  • tactics

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)