• Original research article
  • June 3, 2013
  • Open access

INTERCONNECTION OF COGNITIVE AND COMMUNICATIVE ASPECTS IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE DISCOURSE

Abstract

The authors substantiate the cognitive-communicative approach to teaching a foreign language to nonlinguistic faculties students, describe the conditions that contribute to the optimization of students’ cognitive activity and the improvement of foreign language communication effectiveness in the process of mastering the professionally oriented discourse, and present the results of pilot study with the use of methodical system developed on the basis of project activity.

References

  1. Величковский Б. М. Общая психология: словарь / под ред. А. В. Петровского // Психологический лексикон: энциклопедический словарь: в 6 т. / ред.-сост. Л. А. Карпенко; под общ. ред. А. В. Петровского. М.: Пер сэ, 2005. Т. 1. 251 с.
  2. Вершинин Б. И. Мозг и обучение: методика реализации функциональных возможностей мозга: учеб. пособие. Томск: Изд-во ТПУ, 2006. 90 с.
  3. Виноградова Е. В. Когнитивный аспект современных целей обучения иностранным языкам // Университетские чтения – 2011: мат-лы науч.-метод. чтений ПГЛУ. Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 2011. Ч. IX. С. 35-40.
  4. Гураль С. К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе: дисс. … докт. пед. наук. Томск, 2009. 352 с.
  5. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке: кн. для учителя. Изд-е 2-е. М.: Просвещение, 1985. 160 с.
  6. Кривченко Т. А. Невербальная коммуникация как составляющая компетенции общения // Компетентность и проблемы ее формирования в системе непрерывного образования (школа – вуз – послевузовское образование): мат-лы XVI науч.-метод. конф. «Актуальные проблемы качества образования и пути их решения» / науч. ред. И. А. Зимняя. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. С. 52-60.
  7. Кротков Е. А. Научный дискурс [Электронный ресурс] // Современный дискурс-анализ: электронный журнал. URL: http://discourseanalysis.org/ada2_1.pdf (дата обращения: 01.04.2013).
  8. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Известия РАН. Серия литературы и языка. 2004. Т. 63. № 3. С. 3-12.
  9. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Изд-е 3-е. Минск: ТетраСистемс, 2008. 272 с.
  10. Матиенко А. В. Предмет языкового тестирования с позиций когнитивно-коммуникативного подхода // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. Пятигорск, 2011. № 2. С. 278-281.
  11. Троянова И. М. Когнитивная функция как одна из важнейших функций языка // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2008. Вып. 2. С. 56-58.
  12. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков). М.: Высшая школа, 1989. 240 с.

Author information

Ol'ga Andreevna Obdalova

National Research Tomsk Polytechnic University

Lyudmila Yur'evna Minakova

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: June 3, 2013.

Keywords

  • профессионально ориентированное обучение иностранному языку
  • когнитивно-коммуникативный подход
  • иноязычный профессиональный дискурс
  • проектная деятельность
  • teaching professionally oriented foreign language
  • cognitive-communicative approach
  • foreign language professional discourse
  • project activity

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)