MEANS OF EMOTIONAL INFLUENCE IN SMALL-SIZE TEXTS OF MODERN FRENCH PRESS
Abstract
The authors consider the means of emotional influence in the small-size texts of the modern French press, tell that small-size texts authors use different stylistic devices and figures of speech in order to influence the reader, and pay special attention to reveling such stylistic means of influence in the studied texts as metaphor, metonymy, antithesis, parallelism, paronymic attraction, play on words.
References
- Аветисян Н. Г. Язык СМИ как фактор развития языка // Вестник МГУ. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». М., 2002. № 4. С. 80-86.
- Андросова С. А., Синельников Ю. Г. Интенсификаторы в структуре характерологических арготических фразеологизмов французского языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2009. № 2 (4). С. 39-42.
- Медиатекст: стратегии – функции – стиль: коллективная монография / отв. ред. Т. В. Чернышова. Орёл: ООО «Горизонт», 2010. 226 с.
- Серова С. А. Лингвистический анализ новостных газетных статей (оценочный аспект): дисс. … канд. филол. наук. Тамбов, 2007. 186 с.
- Синельникова И. И. Фразеосемантическое поле «Эмоциональное состояние человека» (на материале французского языка): дисс. … канд. филол. наук. Белгород, 2009. 226 с.
- Солганик Г. Я. Стилистика текста: учеб. пособие для студентов, абитуриентов, преподавателей-филологов и учащихся ст. классов шк. гуманит. профиля. 3-е изд-е. М.: Флинта: Наука, 2001. 256 с.
- Толстолуцкая Е. В. Структурная типология текстов малого формата французских письменных средств массовой информации // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2010. № 2. С. 193-197.
- Courrier international. 2010. № 1040.
- Elle. 2010. № 3383.
- Elle été. 2009. № 3316.
- Le Nouvel Observateur. 2011. № 2046.
- Paris Match. 2009. № 3115.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 3, 2013.
Keywords
- французская пресса
- малоформатный медиатекст
- эмоциональное воздействие
- стилистические приемы, фигуры, тропы
- French press
- small-size media text
- emotional influence
- stylistic devices, figures, tropes
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC