SUBJECT-NARRATIVE ORGANIZATION OF TEXT IN TRILOGIES OF L. TOLSTOI AND M. GOR''KII
Abstract
The author discusses the features of the poetics of L. Tolstoi’s trilogy “Childhood”, “Boyhood”, “Youth” and M. Gor'kii’s trilogy “My Childhood”, “In the World”, “My Universities”, studies the problem of artistic commonness in two works and the fundamental differences between their structural organization, and concludes that the subjective organization of the text in Tolstoi’s autobiography tends to monostructure, and in Gor'kii’s one – to two-in-one plot and narrative type.
References
- Дробат Л. С. О трилогии Толстого // Яснополянский сборник. 1980. Статьи. Материалы. Публикации. Тула: Приокское кн. изд-во, 1981. С. 65-75.
- Интервью и беседы с Львом Толстым. М.: Современник, 1986. 525 с.
- Купреянова Е. Н. Молодой Толстой. Тула: Кн. изд-во, 1956. 216 с.
- Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект пресс, 2001. 332 с.
- Чернышевский Н. Г. Собр. соч.: в 5-ти т. М.: Правда, 1974. Т. 3. 512 с.
- Шестакова Е. Ю. Новаторство Л. Н. Толстого в повести «Детство» // Альманах современной науки и образования. Тамбов: Грамота, 2008. № 8 (15): в 2-х ч. Ч. 1. С. 230-232.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 20, 2013.
Keywords
- поэтика
- текст
- субъектная организация
- стиль
- герой-медиум
- тип повествования
- моноструктура
- художественная целостность
- жанр
- эстетический центр
- poetics
- text
- subjective organization
- style
- character-medium
- type of narration
- monostructure
- artistic integrity
- genre
- aesthetic center
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC