• Original research article
  • July 10, 2013
  • Open access

GRAMMATICAL COMPETENCE ROLE IN DETERMINING GOALS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE SPEECH GRAMMATICAL ASPECT FOR FOREIGN AFFAIRS SPECIALISTS

Abstract

The author discusses the problem of teaching the grammatical aspect of intercultural communication in terms of the competence-based approach to foreign language education, considers the practical goals features of teaching a foreign language in its pragmatic, cognitive, developmental and pedagogical aspects, reveals the content of the notion “grammatical competence” from the perspective of an intercultural approach to teaching, and also defines its role in relation to the preparation of future foreign affairs specialists.

References

  1. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 336 с.
  2. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностр. языкам. СПб.: Каро, 2005. 352 с.
  3. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка / Департамент по языковой политике, Страсбург; МГЛУ. М.: Рема, 2005. 247 с.
  4. Поляков О. Г. Когнитивная лингвистика и обучение иностранным языкам: прикладные аспекты // Когнитивные исследования языка. 2012. Вып. XI. С. 790-792.
  5. Поляков О. Г. Когнитивные и аффективные факторы успешного обучения иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 7. Ч. 1. С. 162-164.
  6. Glossary of Cognitive Linguistics / composed by V. Evans. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006. 252 p.

Author information

Irina Solomonovna Kashenkova

Moscow State Institute of International Relations (University) of Ministry of Foreign Affairs of Russia

About this article

Publication history

  • Published: July 10, 2013.

Keywords

  • межкультурный подход
  • грамматическая сторона иноязычной речи
  • грамматическая компетенция
  • цели обучения
  • студент-международник
  • intercultural approach
  • grammatical aspect of foreign language speech
  • grammatical competence
  • teaching goals
  • student of international affairs

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)