• Original research article
  • July 10, 2013
  • Open access

RESEARCH OF SENIOR STUDENTS PREPAREDNESS FOR AUTONOMOUS LANGUAGE PRACTICE IN TECHNICAL HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT

Abstract

The authors discuss the problem of preparing students for autonomous learning and cognitive activity, present the main characteristics of this type of activity and the indicators of students preparedness for its performance, and suggest the methodological recommendations to ensure students preparedness for autonomous language practice, developed with taking into account the analysis of bachelors’ and masters’ survey results of National Research Tomsk Polytechnic University.

References

  1. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования. М.: Логос, 2011. 288 с.
  2. Кемерова Н. С. Профессионально-деятельностная модель языковой подготовки в высшей технической школе // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2011. № 5. С. 70-80.
  3. Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык. М.: Аркти, 2002. 175 с.
  4. Поляков О. Г. Некоторые вопросы самоконтроля в обучении иностранным языкам студентов высшей школы // Язык и культура. 2012. № 4. С. 97-104.
  5. Прохорец Е. К., Мишакова Е. А. Автономия как фактор интенсификации учебного процесса по иностранному языку в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2010. № 1-2. С. 169-173.
  6. Тамбовкина Т. Ю. К проблеме автономии обучающихся иностранному языку в вузе // Иностранные языки в школе. 1998. № 4. С. 84-88.
  7. Тамбовкина Т. Ю. Самообучение иностранному языку как основная составляющая языкового образования // Иностранные языки в школе. 2005. № 5. С. 76-80.
  8. Venter I. M. Strategies for the Development of Self-Regulated Learning Skills of First Year University Students: PhD thesis [Электронный ресурс]. Potchefstroom Campus: North-West University, 2011. 331 p. URL: http://dspace.nwu.ac.za/bitstream/handle/10394/8249/Venter_IM.pdf?sequence=1 (дата обращения: 10.06.2013).

Author information

Natal'ya Sergeevna Kemerova

National Research Tomsk Polytechnic University

Tat'yana Fedorovna Dolgaya

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: July 10, 2013.

Keywords

  • автономная языковая практика
  • профессионально-ориентированная языковая подготовка
  • автономная учебно-познавательная деятельность
  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • учебные стратегии
  • autonomous language practice
  • professional-oriented language training
  • autonomous learning and cognitive activity
  • foreign language communicative competence
  • educational strategies

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)