IMAGE OF LAKE IN DRAMA “EINSAME MENSCHEN” BY G. HAUPTMANN AND ITS EARLY RUSSIAN TRANSLATIONS
Abstract
The author considers the specificity of spatial background in the works of “new drama” by the example of a play “Einsame Menschen” (“Lonely People”) by G. Hauptmann, pays particular attention to the image of the lake, as it is endowed with complex symbolic traits, becoming the heroes’ philosophical reflection indicator, and undertakes the attempt to determine the degree of the Russian translators penetration into the writer’s conception by means of lexical-semantic analysis of the early Russian translations of the drama “Lonely People”.
References
- Гауптман Г. Одинокие: драма: в 5-ти д. М.: Рассохин, 1899. 236 c.
- Гауптман Г. Одинокие люди: драма: в 5-ти д. СПб.: Тип. Попова, 1899. 138 c.
- Гауптман Г. Полн. собр. соч.: в 14 т. М.: В. М. Саблин, 1910-1912. Т. IV. 339 с.
- Ингарден Р. Исследования по эстетике. М.: Издательство Иностранной литературы, 1962. 571 с.
- Лосев А. Ф. Проблема вариативного функционирования живописной образности в художественной литературе // Литература и живопись. Л.: Наука, 1982. С. 31-65.
- Новикова М. А. Символика пространства: центр [Электронный ресурс]. URL: http://www.megalib.com/slovar/108-simvolika.html (дата обращения: 12.06.13).
- Разумова Н. Е. Творчество А. П. Чехова в аспекте пространства. Томск: Томский государственный университет, 2001. 521 с.
- Hauptmann G. Ausgewählte Dramen. Berlin: Aufbau-Verlag, 1956. Band I. 691 S.
Author information
About this article
Publication history
- Published: July 10, 2013.
Keywords
- «новая драма»
- художественный перевод
- экзистенциальная проблематика
- пространственная организация
- символ
- “new drama”
- literary translation
- existential problematic
- spatial organization
- symbol
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC