• Original research article
  • July 10, 2013
  • Open access

SOCIAL-ROLE INTERACTION IN THE CONTEXT OF TEACHING INTERNATIONAL COMMUNICATION

Abstract

The author discusses the problem of teaching intercultural communication for higher education establishment students in foreign language classes, and states that the understanding of another way of life and mastering native speakers’ speech behaviour are the most difficult aspects of mastering a foreign language for intercultural communication, and therefore educational process organization on the basis of social-role interaction is an effective way of intercultural communicative competence development.

References

  1. Дмитриев Т. Д. Многокультурное образование. М.: Народное образование, 1999. 208 с.
  2. Кожуховская Л. С. Формирование социально-ролевой компетентности студентов средствами педагогических игротехник. Минск: Изд-во РИВШ, 2005. 67 с.
  3. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Просвещение, 1981. 186 с.
  4. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1991. 223 с.
  5. Поляков О. Г. Концепция профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе: дисс. … докт. пед. наук. Тамбов, 2004. 308 с.
  6. Поляков О. Г. Подготовка студентов-музыкантов к межкультурной коммуникации на занятиях по английскому языку как иностранному // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2001. № 2. С. 73-75.
  7. Рогов Е. И. Психология общения. М.: Владос, 2003. 335 с.

Author information

Valeriya Sergeevna Suiskaya

Moscow State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: July 10, 2013.

Keywords

  • межкультурная коммуникация
  • социально-ролевое взаимодействие
  • проигрывание роли
  • межкультурная коммуникативная компетенция
  • intercultural communication
  • social-role interaction
  • role playing
  • intercultural communicative competence

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)