• Original research article
  • July 31, 2013
  • Open access

ROLE OF STUDYING DISCIPLINE “THE RUSSIAN LANGUAGE AND CULTURE OF SPEECH” IN IMPROVING COGNITIVE MOBILITY OF HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT STUDENTS

Abstract

The author discusses the topical national education problem of improving the cognitive mobility of higher education establishment students through the study of the forms of the Russian literary language existence, its functional styles, public speaking skills foundations and mastering the techniques of discussion and negotiation in the classes on the discipline “the Russian language and culture of speech”.

References

  1. Большая психологическая энциклопедия. М.: Эксмо, 2007. 544 с.
  2. Русский язык: энциклопедия / гл. ред. Ю. Н. Караулов. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Большая Российская энциклопедия; Дрофа, 1997. 703 с.
  3. Теория и практика педагогических взаимодействий в современной системе образования: коллект. монография / Е. В. Коротаева, Т. Л. Аракелова и др.; под ред. Е. В. Коротаевой. Новосибирск: Изд-во ЦРНС, 2010. 172 с.
  4. Хан О. Н. Организация учебных взаимодействий на основе технологии встречных усилий: метод. рекомендации для преподавателей. Екатеринбург: Изд-во УрГУПС, 2002. 56 с.

Author information

Ol'ga Nikolaevna Khan

Ural State University of Communication Lines

About this article

Publication history

  • Published: July 31, 2013.

Keywords

  • когнитивная мобильность
  • обучение русскому языку и культуре речи
  • мышление
  • общение
  • формы существования языка
  • функциональные стили
  • cognitive mobility
  • teaching the Russian language and culture of speech
  • thinking
  • communication
  • forms of language existence
  • functional styles

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)