• Original research article
  • August 16, 2013
  • Open access

SEMANTIC CHARACTERISTICS OF EDUCATIONAL DISCOURSE BY THE EXAMPLE OF GERMAN EDUCATIONAL ADVERTISEMENT

Abstract

The article researches the texts of educational advertisement as one of the genres of educational discourse. The research is conducted by the material of the German language. The semantic features are analyzed basing on the revealed associative arrays. Semantic features are expressed in rational and emotional argumentation. Particular attention is paid to the content of educational advertisements and their lexical content.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 136-137.
  2. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация // Сборник работ. М.: Прогресс, 1989. 312 с.
  3. Дьякова Е. Ю. Дискурсивные стратегии образовательного дискурса // Язык, коммуникация и социальная среда: межвуз. сб. науч. тр. Воронеж: ВГУ, 2006. Вып. 4. С. 149-155.
  4. Караулов Ю. Н., Петров В. В. От грамматики текста к когнитивной теории дискурса // Дейка Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. C. 3-9.
  5. Кашкин В. Б. Введение в теорию коммуникации. Воронеж: ВГУ, 2003. 175 с.
  6. Кохтев Н. Н. Реклама: искусство слова: рекомендации для составителей рекламных текстов. М.: МГУ, 2004. 96 c.
  7. Морсова К. А. Интерпретация рекламного креолизованного дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 4. С. 124-126.
  8. Павлова В. С. Лингвистические и коммуникативные особенности текста в дискурсе наружной рекламы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3. Ч. 2. С. 158-171.
  9. Сахарный Л. В. Тексты-примитивы и закономерности их порождения // Человеческий фактор в языке: язык и порождение речи. М., 1991. С. 221-237.
  10. Baumgart M. Die Sprache der Anzeigewerbung. Eine linguistische Analyse aktueller Werbeslogans. Heidelberg: Physica Verlag, 1992. 342 S.
  11. Bussmann H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Körner, 1990. 1304 S.
  12. Gusejnova Innara A. Über einige Besonderheiten der modernen Werbetexte // Das Wort, Germanistisches Jahrbuch 2000/2001, DAAD. M.: «Metatext» Ltd., 2000-2001. S. 85-93.
  13. Janich N. Werbesprache. Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001. 271 S.

Author information

Nina Alekseevna Dubrovskaya

Pyatigorsk State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Published: August 16, 2013.

Keywords

  • дискурс
  • семантика
  • рекламный текст
  • рекламное образовательное объявление
  • рекламное обращение
  • рациональная и эмоциональная аргументация
  • ассоциативные ряды
  • discourse
  • semantics
  • advertising text
  • educational advertisement
  • advertising message
  • rational and emotional argumentation
  • associative arrays

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)