TECHNIQUE OF COGNITIVE WORLD MODELLING OF RUSSIAN-LANGUAGE AND ENGLISH-LANGUAGE ADVERTISING DISCOURSES
Abstract
The author reveals the possibility of studying the discourse of modern native and foreign advertising in terms of its projective properties that are realized as translation of meanings through language mechanisms that direct the processes of constructing multi-dimensional mental formations. The technique of cognitive world modelling of advertising discourses is presented in comparative aspect.
References
- Алефиренко Н. Ф. Парадигмы современной науки о языке: Традиция и инновации // Известия ВГПУ. Сер. филологические науки. № 1. 2002. С. 5-13.
- Борботько В. Г. Принципы формирования дискурса: от психолингвистики к лингвосинергетике. М.: Книжный дом «Либроком», 2011. 288 с.
- Кубрякова Е. С. Эволюция лингвистических идей во второй половине XX века (Опыт парадигмального анализа) // Язык и наука конца XX века. М.: Ин-т языкознания РАН, 1995. С. 144-238.
- Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. 280 с.
- Фурс Л. А. Коллективные и индивидуальные аспекты когниции в синтаксисе // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2. С. 92-99.
- Чернявская В. Е. Лингвистика текста: Поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность: учеб. пособие. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 248 с.
- Halliday M. An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold, 1994. 439 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: August 16, 2013.
Keywords
- рекламный дискурс
- англоязычная реклама
- русскоязычная реклама
- когнитивное миромоделирование
- текстовый мир
- дискурсивный мир
- advertising discourse
- English-language advertising
- Russian-language advertising
- cognitive world modelling
- text world
- discourse world
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC